Vi fant ut at vi ville ha en slags juleavslutning på lokalet. Men det var ikke lett å få samlet troppene så tett oppunder jul. Så det ble Ivar, Kim Frode og meg som møttes over en pizza, cola og kaffe. Litt senere knakket det på vinduet og Per Vassbotn ville inn og med seg hadde han to 11×7 propeller til meg.
Det ble mye prat om modellfly og framtidsplaner, særlig var Ivar full av drømmer – som vanlig. Som Per sa så er det på tide Ivar at du setter i stand minst ett av de mange flotte prosjektene som ligger, henger og står rundt om i hobbyrommet ditt. Du har prosjekter nok til du blir 147 år du! Problemet til modellflyfolk er at det er så altfor mange flotte modellfly der ute som venter på oss. Vi klarer ikke å la vær å bli forelska, for en deilig sykdom vi ”lider” av.
Ellers var vi sårt enige om at det hadde blitt lite luft under vingene på modellflyene våre i år. Men det kommer ett nytt år og da kommer vi sterkt tilbake – håper vi.
Ellers er vinteren høysesong for bygging. Jeg har det til felles med Ivar at hobbyrommet er knadd med prosjekter, enten som flis i esker eller ARF og så har jeg en del aldeles nydelige tegninger liggende som jeg må få omsatt til flygbare modeller. Dessuten har jeg opptil flere påbegynte og halvferdige greier liggende og slenge.
Men nå skal det bli andre boller! Jeg har satt meg som mål å gjøre ferdig noen av prosjektene som ligger og slenger. Og første prosjekt er nå ferdig, en Hellcat dogfighter fra Leikvold. Jeg hadde tilfeldigvis en Hyperion Z 3019-10 motor liggende, den burde passe. Motorcalk programmet til Øyvind Solvik antyder at med en 11×7 propell, 3s1p LiPo, så trekker den ca 40 A, har en akseleffekt på 308 W, ca 8800 Rpm og ca 2 kg i skyv. Det burde holde på en modell som veier ca 1.2 kg! I dag 29. des ble modellen veid med alt av utstyr, vekta stoppet på 1380g.
Tilslutt ble Kim Frode og jeg igjen alene ettersom Per dro hjem og Ivar på jobb. Vi brøt opp kl 2200 og var enige om at det hadde vært et kort år med lite flyging men desto mer sosialt. Til neste år satser vi på å øke flybiten og opprettholde ”trykket” på den sosiale delen ved hobbyen.
Julehilsen Are Vegusdal