Ja da har Twin Otter’en fullført sine første flight’er. Den oppførte seg akkurat slik jeg håpet. Meget skalariktig og suverene STOL egenskaper.
Den 24. mai var det klart for å gi Twin Otter’en luft under vingene for første gang. Riktignok var den ikke helt ferdig da motorcowlingene gjenstår, men jeg klarte ikke vente lenger.
Siden sist jeg skrev har den blitt utstyrt med navigasjonslys i form av diverse 5 mm LEDs. Disse drives at et separat 2S lipo batteri. Jeg ønsket å skille dette systemet totalt fra alt som har med motor og radio å gjøre for å minimere konsekvensen av en evt feil i lysanlegget. Lysene slår jeg av/på manuelt vha en bryter i flyet.
Total vekt på flyet er 2,65kg, nesten 200gram lettere enn modellen til sjefen sjøl (Ivan Pettigrew). Med en slik vekt og hele 215 cm vingespenn lover det godt for gode STOL egenskaper.
Jeg må si jeg var en smule spent når modellen var montert og rekkeviddetest utført. Litt taxing først og så var det bare å"line up". Ga rolig gass og den tok av rolig og elegant etter 10-15 meter. Alt fungerte som det skulle og den er et syn i lufta. Lyden av twin elektro er det heller ikke noe å si på . Landing med full flaps er også noe for seg selv. Det er såpass mye brems i flapsene at innflygingen kan gjøres rimelig bratt. Når flyet setter seg er farten kun litt høyere enn gangfart. Utrolig artig! Her er noen bilder. Video kommer etterhvert.
Hilsen Pål
P.S. Jeg var i Lofoten forrige helg og fløy F3F Race weekend. Helt rått. Om det er noen av dere som vurderer å ta en tur til Lofoten for å fly hang så vil jeg si: "GJØR DET!"