På fredag gikk jungeltelegrafen om at folk skulle prøve å treffes for å fly på Evje dersom været tillot det.
Det var ikke annet å gjøre enn å løpe ut i hobbyrommet og sette diverse batterier til lading.
Med ti flyklare fly var det ikke lett å bestemme seg. Men, F6F Hellcat hadde jeg lyst til å ta jomfruturen på hvis det skulle falle seg slik så den ble plassert først ut i bilen.
Bilen så slik ut ved ankomst til Evje kl 0930.
Ivar og jeg var først oppe men det tok ikke lang tid før det var en anseelig gjeng på stripa. Dessverre blåste det såpass friskt at de fleste drøyde det lenge før de luftet flyene. Ivar var en av de ivrigste og maste noe veldig på meg om at jeg måtte få lufta Hellcaten. For mye vind sa jeg (feigingen).
|
|
De fleste valgte å gjemme seg bak noen biler for å komme litt i le. Men kaffe prat rundt og omkring ulike deler av hobbyen vår er koselig det også.
Latteren satt løst og jeg tror alle koste seg. |
|
Jeg tror Kim Frode skrudde på samtlige fuelmotorer der i dag. "Folk berre driv å flyr , er det inga som kan justera motora" lød det stadig vekk. Etterhvert fikk flyparken justert opp motorene sine og noen fikk seg en liten aha-opplevelse. Og slik gikk nu den dagen Kim Frode |
|
Ivar var et eneste stort smil den dagen vinden til tross. |
Etterhver nærmet kvelden seg og noen skulle hjem til barne-TV og godteposene sine. Ivar og jeg var til sist like alene som da vi ankom Evje i dag tidlig. Da løyet vinden og jeg fikk tatt jomfruturen på F6F Hellcat.
Alle har vært gjennom det, adrenalin fylt helt opp til topplokket, knær som klaprer mot hverandre og nervøse fingre på stikkene. Ingen vei utenom, hiv og hoi. Take off var udramatisk, flyet fløy rett rett ut av hånda, noen få klikk og der satt modellen i lufta. Steike for et fly, knivskarpt og kjapt, 95 % av turen ble gjennomført med halv gass. Jeg fløy bare i 5 minutter, jeg skal sjekke hva slags strømtrekk jeg fikk og på den måten prøve å beregne flytid neste gang. Denne modellen og Mosquitoen er soleklare favorittfly.
På søndag ladet jeg opp batteripakka og jeg fikk lagt inn 1300 mAh i batteripakka. Med en total batterikapasitet på 4900 mAh, så bør jeg fint få 10-15 minutters flytid med litt stikkekontroll.
Kim Frode, du har jo samme modell liggende i eska enda, se å få den ferdig, den flyr som en drøm.
Jeg legger flere bilder fra treffet i dag i fotoalbumet.
Til sist : i gledesrusen over vel gjennomført jomfrutur, så klarte jeg å miste den ene plastvingebolten et sted i depoet, så hvis noen finner en vingebolt neste gang de er der.