VIKTIG INFO!
I denne artikkelen kan hele utkastet til Agder-modellflyklubb sitt tilsvar leses.
Det hele skal få lov til å modnes litt før vi sender det inn, og vi setter pris på tilbakemeldinger på det som er lagt ut.
Gi spesielt beskjed dersom det er sider av svaret som ikke er klart og tydelig.
Vi gjør oppmerksom på at det til en hver tid vil være det oppdaterte dokument som ligger på nettsidene, så vi ber om at det ikke lagres andre steder.
Mvh
Jo, Kenneth, Robert og Styret
Høringssvar til Sikkerhetsutvalgets forslag til forskrift for modellflyging.
Medlemmene i Agder MFKs høringskomite
Kenneth Lunde
Jo Erlend Thunberg
Robert Noddeland
Mandat
Etter oppdrag fra Agder MFKs styre å utarbeide et høringssvar til Sikkerhetsutvalgets forslag til forskrift for modellflyging.
Generelle kommentarer:
Vi tolker høringsutkastet som et forslag til en NLF håndbok for modellflygere, IKKE som forslag til fremtidig forskrift. Vår generelle oppfatning er at deler av utkastet er bra, og at andre deler er unødig detaljert og administrasjonskrevende; både for den enkelte modellflyger, klubbene og modellflyseksjonen.
På bakgrunn av SU sitt forslag har vi laget et blokkdiagram (Vedlegg 1: ) som danner grunnlaget for våre videre kommentarer. Blokkdiagrammet beskriver i korte trekk vårt forslag til overordnet struktur. I korte punkter inneholder vår tilbakemelding følgende endringsforslag:
•• Et alternativt forslag basert på SU’s forslag.
•• Et minimalt men tilstrekkelig sikkerhetssystem.
•• Unødvendig administrasjon og byråkrati fjernet.
•• Enkelt for klubbene å administrere.
•• En bevisfri klasse A for trainere og "vanlige" modellfly
Kommentarer til blokkskjema
Instruktør kl 2: Svært ambisiøst, og kan bli et potensielt problem ift utdanning av kl. 1 instruktører. Tidsbegrensing på gyldighet må fjernes.
Instruktør kl 1: Administrativt ansvarlig for klubbens opplæring. Bør kunne utdanne andre kl.1 instruktører på klubbnivå. Tidsbegrensing på gyldighet må fjernes.
Generelle kommentarer vedrørende instruktør:
Mange klubber vil ikke ha mulighet til å la elever følge en bestemt instruktør. Eleven vil ofte gå på "omgang" med alle klubbens instruktører. Derfor må disse ha mulighet til å sjekke ut elever de har hatt selv.
Klubbkontrollanter: Oppnevnes av klubben. Utfører teknisk kontroll sammen med pilot på klubbens klasse B modeller. Utfører A- og B-bevis prøver. I tillegg skal en klubbkontrollant kunne utføre praktisk instruksjon. Mangel på instruktørkurs oppveies ved krav om B-bevis.
Oppvisningspilot: B-bevis for vanlig modellflytreff. Utvidet bevis (C-bevis?) for representasjonspilot. Representasjonspilot representerer modellflyging i en større sammenheng, eks. "full size"- stevner; og det må derfor stilles strengere krav. C-bevis må utarbeides om nødvendig.
Beviskrav generelt
Vi mener at det kun bør være to bevis, ett for "fixed-wing" og ett for rotorving. Ekstra utsjekk for turbin kan vurderes. Beviset skal gjenspeile generell kompetanse innenfor den aktuelle gren, ikke spesialkompetanse (ref: å lande en seiler innenfor en sirkel med diameter 10m er spesialkompetanse). Vi har ikke utarbeidet test for rotorving pga manglende kompetanse i utvalget.
A-bevis: som dagens A-beviskrav, ikke obligatorisk for Klasse A. (Her benyttes SU’s forslag til A-bevis Motor som prøve for A-bevis "Fixed-wing").
B-bevis: beviset skal gjenspeile en øket generell kompetanse og skal vise at man er en SIKKER pilot, ikke nødvendigvis en avansert pilot (se vedlegg 4). Beviset er obligatorisk for Klasse B modeller (fra 10 kg).
Minimum modellvekt for prøven: 1kg.
(Detaljert forslag til prøve for B-bevis "Fixed wing": vedlegg 2)
Sjekkliste A: som SU forslag 1-7kg. Endres til 0-10Kg.
Sjekkliste B: Redigert forslag 10-30kg ( vedlegg 3). Ingen krav til flight test. Felles inspeksjon av pilot og klubbkontrollant, målet er en ekstra sjekk og et ekstra sett øyne som ser over. Kontrollant har ikke myndighet til å sette modellen på bakken, det er alltid pilot/eier som er ansvarlig for modellens luftdyktighet. Ingen dokumentasjonsplikt overfor NLF, underskrevet skjema oppbevares, med eventuelle kommentarer, av pilot/eier.
Klasse C: 30-150kg
Eget utvalg bestående av IGG-, IMAC- og jet-miljøet, samt andre aktuelle grupperinger, utarbeider forslag til sikkerhetssystem.
Vedlegg 1: (også som separat fil for økt lesbarhet)
Flygetest for B-bevis fixed-wing
Avgang
Uavhengig av avgangsmetode skal den utføres sikkert og med god kontroll
Liggende åttetall
Etter avgang skal modellen posisjoneres korrekt og utføre et liggende åttetall parallelt med banen og med sentrert krysningspunkt.
Steepturn til høyre og venstre
Modellen posisjoneres korrekt og utfører en 360 graders sving med krengevinkel over 30 grader uten vesentlig tap av høyde. Deretter posisjoneres modellen på nytt for en tilsvarende manøver med motsatt svingretning.
Utsteiling
Modellen posisjoneres korrekt og utfører en full utsteiling etterfulgt av innhenting til kontrollert horisontal flukt.
Høyre landingsinnlegg
Modellen utfører et høyre landingsinnlegg bestående av medvind/base og finale etterfulgt av en avbrutt innflyging.
Merknader for seilfly: For seilfly kan det landes. Dersom et venstreinnlegg er det naturlige pga vindretning og sikkerhetslinjer, tillates manøveren utført tilstrekkelig høyt til at en "teardrop" sving til motsatt finale og landing kan utføres. Testen anses da som fullført.
Landing
Modellen utfører et nytt landingsinnlegg bestående av medvind, base og finale etterfulgt av landing på en bane på maksimum 150x30m.
Sikkerhet
Under ingen omstendigheter skal eventuelle sikkerhetslinjer krysses under testen.
Merknad for seilfly: dersom kandidaten vurderer at han må lande pga høydetap før testen er fullført, kan testen fullføres etter ny avgang.
Sjekkliste B (10-30Kg)
•1. Tyngdepunkt riktig plassert ihht. produsentanbefalinger
•a. Ved behov benyttes Støttedokument 9.3_Beregning_av_tyngdepunkt.xls
•2. Motorfundament tilstrekkelig dimensjonert og festet
•3. Motor riktig montert og fastgjort
•a. Glow
•b. Bensin
•c. Jet
•d. Elektro
•4. Propell i forsvarlig stand samt korrekt størrelse og korrekt montert
•5. Understell tilstrekkelig dimensjonert og forsvarlig montert
•6. Opptrekkbart understell har korrekt funksjon
•7. Cowling, canopy og luker er forsvarlig sikret
•8. Slepekobling riktig plassert og montert.
•a. Funksjonstest under belastning, minimum 1,5x modellens MTOM
•9. Tenningssystem riktig montert. Alle ledninger sikret. Sikret mot radiostøy, sjekkes ved
rekkeviddetest.•10. Vingekonstruksjon/ bjelker undersøkes visuelt og vurderes for forsvarlig styrke.
•a. Egenkonstruksjon: gjennomføres alltid
•b. Byggesett og ARF: Gjennomføres hvis kontrollant finner det nødvendig
•c. Kan følge prosedyre som beskrevet i:
(Støttedokument 9.4_Beregning_av_belastninger_strukturtest.xls•11. Vingerør/stål/fester har forsvarlig styrke
•12. Vingestag har forsvarlig styrke og er riktig montert
•13. Vingen er riktig montert
•14. Servoer er riktig montert og har tilstrekkelig styrke for de funksjoner de betjener
•a. Ved tvil benyttes Støttedokument 9.1_Beregning_av_servokraft.xls
•15. Servo, rorhorn og overføringer er riktig dimensjonert, montert og har riktig geometri
•16. Linker er riktig montert, dimensjonert og sikret
•17. Dimensjon på servoledninger skal være tilpasset strømforbruket
•18. Batterier har tilstrekkelig kapasitet og er forsvarlig montert
•a. Ved tvil benyttes Støttedokument 9.2_Beregning_av_strømforbruk.xls
•19. Batteribryter(e) er forsvarlig dimensjonert og montert
•20. Mottager(e) er forsvarlig montert.
•21. Ledninger og kontakter tilstrekkelig dimensjonert
•22. Alle ledninger og kontakter er forsvarlig montert og vibrasjonssikret
•23. Haleflate er forsvarlig montert
•24. Høyderor er forsvarlig hengslet og har tilstrekkelig utsalg og korrekt retning
•25. Sideror er forsvarlig hengslet og har tilstrekkelig utslag og korrekt retning
•26. Balanseror er forsvarlig hengslet og har tilstrekkelig utslag og korrekt retning
•27. Flaps, luftbremser etc. er forsvarlig hengslet og har tilstrekkelig utslag og korrekt retning
•28. Throttle overføring har korrekt utslag, retning og er forsvarlig montert
•29. Eventuelle reparasjoner er forsvarlig utført
•30. Eventuelle ombygginger er forsvarlig utført
•31. Radio funksjons- rekkeviddetestes med motor i gang, på tomgang og full gass
•32. Failsafe sjekket, minimum motor til tomgang
•33. Vekten av modellen er innenfor maksimumsgrensen for klassen
Definisjon på B-pilot:
Kandidaten skal vise god Airmaship både i teori og praksis, og skal gjennom praktisk prøve vise at han har en flykompetanse godt over et grunnleggende nivå, slik at han er i stand til å håndtere ulike flytyper under vekslende forhold uten å være en fare for seg selv eller andre.
Piloten skal altså vise at han er sikker, ansvarlig og trygg; samt innser sine egne og flyets begrensninger, men er ikke nødvendigvis en veldig avansert pilot.