Påsken 2011 er den flotteste jeg har opplevd på mange år, snøfritt på hytta og opp mot 20 grader – t-skjortevær med andre ord.
Onsdag 20. april fant jeg ut at det passet med en liten pause fra all jobbinga på hytta og tok derfor en tur over til Evje for å foreta en aldri så liten sesongåpning. Jeg ser at det har vært flere sesongåpninger på Evje allerede, men det får våge seg
Unskyldningen min for å foreta en sesongåpning var en Kawasaki Ki 61 som lå bak i bilen og ba om å få jomfruturen sin. Og med det været som var den dagen med vindstille og nok av varmegrader, var ikke jeg uvillig til det.
Kawasakiens tilblivelse er vel redegjort for i en annen artikkel, så den historien hopper jeg bukk over.
Jeg var litt nervøs for om motoroppsettet var kraftig nok, ca 230W og et fly på rett i underkant av 1kg.
For å gjøre en kort historie lang, så er det å si at min bekymring var ubegrunnet. Flyet fløy rett opp og jeg måtte ha noen klikk med høydetrimmen, men ellers var den helt ok. Flyet var stødig i lufta og landingene var udramatiske bortsett fra den siste som var litt brå og hard slik at propellen knakk. Og siden jeg var så smart at jeg ikke hadde tatt med en ekstra propell, så ble det med de to turene.
Jeg fløy først en 3 minutters tur for å sjekke strømtrekket og da det var målt etter lading, så fant jeg ut at det motoroppsettet jeg har valgt her gir modellen ca 14 minutter i lufta med et 4S 2200mAh batteri. Det er ikke galt
Siden Kawaen var propelløs, så fisket jeg fram Tango 40 fra bagasjerommet, og sammen så danset vi noen turer sammen fram til klokka ble rundt halv fem, da pakket jeg snippesken og dro hjem til hytta.
En fantastisk dag på en fantastisk plass, litt synd jeg var der alene men sånn er det nå engang av og til. Dager som dette nytes best sammen med noen på ei så flott stripe som det vi har på Evje.
are