Dagen startet litt dystert og tåkete, jeg ankom flystripa i ellevetida og hytta lå innhyllet i skodde som skapte en trolsk stemning over det hele.
De fleste gikk hvileløse omkring og ventet på at tåka skulle lette, et par stykker trosset skodde og tåke og fløy rundt i lav bane i relativt små sirkler.
For min del hadde jeg sluppet opp for unnskyldninger når det gjaldt Skybolten min, siste finpuss ble gjort kvelden før og flyet var nå i praksis klart for jomfrutur. Dvs. flyet var klart – piloten var slett ikke. Jeg hadde derfor på forhånd alliert meg med Kenneth som skulle ta det opp for meg. Veldig greit med folk som har nerver under kontroll når nye modeller skal luftes for første gang. For min del lurer jeg på om jeg har valgt feil hobby, hjertet slo omtrent kollbøtter og knea sviktet farlig når tid for avgang nærmet seg.
Kort historie lang – Kenneth tok flyet opp og landet det helt udramatisk. Noen få klikk på høyderor og litt på høyre balanse og flyet fløy hands off. Det var litt lite guffe i motoroppsettet, det meste av turen på 4-5 minutter ble foretatt på full speed. Den digre padleåra jeg hadde montert i snuten er nok litt i største laget for motoren, jeg skal eksperimentere litt med noen andre propeller og evt 12 S oppsett.
Ellers var det relativt mye liv her denne dagen. Så fort tåka letta så bar det opp med motorfly og seilfly. Litt urolig luft gjorde at de uten motor ikke fikk så lange turer av gangen slik de er vandt til, men de fikk da flydd.
Jeg registrerte ingen uhell så lenge jeg var der – totalt sett en fin dag på Evje.
Jeg tok noen bilder som jeg legger ut til felles glede. Jeg så flere med kamera denne dagen og hvis det er ønskelig, så kan dere bare kontakte meg så kan jeg legge ut bilder fra dagen i denne korte oppsummeringen av dagen.
Mvh are