Lørdagen kom med et flott vær og en temperatur som best kan beskrives som iskald, 9 minusgrader kjennes fryktelig godt når en trår ut fra ei varm stue. Når jeg holdt på å laste fly og andre nødvendige remedier inn i bilen kom min samboer ut på trappa og sa, når hun kjente kuldegradene; "og dette gjør du helt frivillig ??" Nja, svarte jeg, hva gjør man ikke får å få bedrive sin hobby – forlate en god sofakrok, varm kaffe og annet godt som hører til det bedagelige liv innedørs på kalde vinterdager. Well, a man got to do what a man got to do osv…. så i vei bar det.
Da jeg kom frem var Roy Jimmy allerede kommet og han var godt i gang med å sette sammen sin Jero-jet.Kim Frode derimot, som ogsa var der, satt fortsatt inne i sin varme bil og ville ikke komme ut. Det kunne nesten se ut som at det kalde gode liv på isen ikke fristet helt, hmmm…. Eller var det jomfruturen med jet´n som virket litt skummel ?
Uansett så kom han heldigvis ut til slutt da 😉 Etter hvert som vi tre var kommet oss ned på isen og fått rigget opp flyene våre kom også Ivar kjørende. I tillegg til Aroncaen sin hadde han også med seg ved og etter litt fikk han fyrt opp et varmt lite bål ved iskanten. Roy Jimmy startet opp flyet sitt og etter litt testing gjorde han seg klar til sin første tur. Jeg syns det er noe eget å se en jetmodell akselerere bortover stripa for så å stige bratt med varmedisen hengende bak flyet, nesten vakkert.
Roy Jimmy fløy litt rundt og tok også noen lave forbiflyginger, må si jeg liker jetfly, vindsuset i modellen og lyden av turbinen som hvisler over isen . Det er ingen tvil om at det er potensialer for høy fart på den modellen for fort gikk det og i tillegg så kommer den inn for landing i et bedagelig tempo. På mitt fly hadde jeg skiftet til en litt større propell i håp om å få ned turtallet på min OS .60 og å få noe mer skyvkraft, så feil kan man ta. Jeg startet på enden av isen og etter en liten evighet og omtrent et par hundre meter lengre borte på isen tok flyet såvidt av, i noe som best kan beskrives som sneglefart. Jeg tok bare en halv sving i et par meters høyde og landet umiddelbart. Zinger trepropell som ble brukt endte som tennved, så på med APC-propellen igjen og det ble straks en annen fart i flyet. Det ble faktisk bare en vellykket tur på meg hele denne dagen. Det skyldtes nok at motoren var fryktelig vanskelig å starte i det kalde været. Tror problemet lå i at castor-oljen i fuel jeg brukte ble alt for tykk og stiv. Neste gang tar jeg med en annen type fuel og en gassbrenner for å varme motoren litt før jeg prøver å starte.
Kim Frode skulle ha jomfrutur på sin Boomerang, men desverre så ville ikke turbinen gå skikkelig. Den tente villig, men kom ikke opp i turtall for så å stoppe helt. Roy Jimmy prøvde mye forskjellig og Kim Frode kikket gjennom radioen for å se om noe var galt, men de fant ikke noe feil. Uansett hva som ble prøvd ble det ikke liv i turbinen og ingen jomfrutur på Kim Frode. Eneste positive var vel at Kim Frode fikk filmet en god del da (vi venter på video KF). Det er nå i de siste dager begynt å gå et lite rykte om at det var en bitteliten kontakt som var årsaken til startproblemene, den var faktisk snudd feil vei. Så da er det bare å håpe på fint vær til helga og nye muligheter.
Mens vi andre strevde med kalde motorer og turbiner som ikke ville starte var det en som fikk flydd mye, Ivar. Det virket nesten som om det flyet hans i perioder var mer i lufta enn på bakken. Høyt og lavt, spinn og side-slipp og mye annet fikk Ivar dradd ut av Aroncaen. Tror han trives mer og mer med det flyet – han gliste jo som ei sol hele dagen Roy Jimmy fikk også flydd noen flere turer innimellom hjelpen han gav til Kim Frode. Alt i alt må dette oppsumeres til en fantastisk dag på isen. Og neste gang håper jeg at enda flere tar turen opp til Grimevann.
Hilsen André