Egentlig burde tittelen her vært hobbyrommene til Ivar. Ivar disponerer to digre hobbyrom, det ene hobbyrommet er egentlig garasjen, her har bilen til Ivar aldri stått – med unntak av de få gangene han har reparert noe på den. I garasjen har Ivar plassert dreiebenk, fres og annet maskinelt utstyr av industrikvalitet og størrelse.
Da Ivar og jeg begynte å samles rundt noen kopper kaffe og to-litere med is, så var det garasjen som ble benyttet. Garasjen er uisolert men vi fikk da opp tempen vha en gassovn, men helt 100% var det ikke, gassovner avgir mye vanndamp under forbrenningen og det ble ganske så fuktig i løpet av en byggekveld her ute. Ivar drømte om et skikkelig isolert og gulvvarmt hobbyrom! For noen år siden satte han i gang med å bygge på huset. For å få lov til dette av kona, så fristet han henne med en oppvarmet lagringsplass til motorsykkelen hennes inne i hobbyrommet – Hondaen står nå ute i garasjen.
I likhet med meg, så samler Ivar på modellfly. Forskjellen på Ivar og meg er at han av ulike årsaker har større utskiftningsfrekvens på modellfly enn det jeg har, men like syk som meg – det er han! Gunn har mer enn en gang lurt på hva slags bilder det egentlig er i de modellflybladene slik som vi diskuterer former og fasonger akkompagnert av høye sukk og stønn. Er man modellflyfil så er man modellflyfil !
Ivar har en del modeller (fly altså) hengende oppunder tak og langsetter vegger. Noen er godt påbegynt, mens atter andre står i sine respektive esker. Noen modeller har han flydd mye med og noen bærer preg etter siste flyturen. Noe er reparerbart mens noe er tatt vare på av nostalgiske grunner. Ja, det er vondt å kvitte seg med sin førstefødte modell Ivar. Til våren skal vi ta en liten opprydding så det blir litt mer oversiktlig, spesielt i garasjen.
Ivar er av den typen som ikke sier nei, han hjelper alle i nød. Her er han i gang med å sølvlodde 3mm gjengestag som skal bli til motorfeste for min Cyclone Power 55 som skal fungere som motor i en CMPro P 47 40 size. Selv om Ivar har en del ARF, så er det byggingen fra byggesett eller scratch som står hans hjerte nærmest nå. Propellfly er det som står øverst på menyen og i det siste er det modeller fra 30-tallet som har fanget hans interesse. Tegninger blir bestilt i øst og vest og bunken med tegninger er nå ganske så anseelig – hvordan få tid til å bygge alle disse flyene Ivar ? Vi filosoferte litt over det sist vi var samlet over en kopp is og en toliter med kaffe. Vi konkluderte med at skal en klare å bygge alle disse flotte flyene, må en ha minst to liv her på jord. Jeg for min del satser på at det finnes et uendelig stort flytegningsarkiv og et evig balsalager i himmelen. Jeg er forresten nokså sikker på at skaperen er modellflyfrelst han også.
Byggebordet i hobbyrommer er designet med tanke på at to stykker kan bygge samtidig på hver sin side av bordet. Som nevnt tidligere er garasjen utstyrt med det meste av elektrisk verktøy slik at finbyggingen foregår inne i bua mens grovarbeidet så som sliping, saging, dreiing mm foregår ute i garasjen. Egentlig en meget praktisk ordning som innebærer minimalt med støv osv inne i selve hobbyrommet.
Av spennende prosjekter som Ivar har stående/liggende/lagret rundt om er følgende vel verdt å nevne :
1/4 scala Spitfire, Mick Reeves, vingespenn 274 cm.
1/4 scala Focke Wolf D9, vingespenn 275 cm.
1/5 scala Hawker Tempest, vingespenn 208 cm.
1/4 scala LA-7, vingespenn 245 cm.
Flair sin F2B Bristol Fighter, vingespenn 198 cm.
DH 88 Comet, vingespenn 225 cm.
Scottish Aviation Pioneer, et STOL fly, modellen er på 290 cm i vingespenn.
C.R.D.A Cant Z 1007, Et tremotors Italiensk bombefly med vingespenn 225 cm. Dette er et litt spennende prosjekt med stor fare for å bli en publikumsmagnet. Bildet viser en modell av flyet.
Are