Så var Evjetreffet 2009 blitt historie, og jeg får forsøke å skrive litt om det som var. Bildene som er med i artikkelen er tatt av André B., da jeg ikke hadde med meg fotoapparat denne gangen. Jeg vet at det ble fotografert mere, og jeg oppfordrer til at bildene blir sendt til Jo med beskjed om å legge de inn i artikkelen.
Så får vi se om vi klarer å formidle stemningen da.
Jeg hadde gledet meg i lange tider til årets Evjetreff, og når jobben var ferdig på fredag bar det rett hjem for å pakke fly og andre livsnødvendigheter i campingvogn og bil. Det ble plass til litt mat også…såvidt!
Ankomst Evje Airport var ca. klokken 1900 lokal tid, og landingen gikk utmerket. Vogna ble parkert og jeg sluttet meg til Ivar T., Arvid og Ralf ( med sønn ) som allerede var i full gang. Ivar drev og rigget opp traineren, og Ralf og Arvid holdt på med å skifte de ødelagte firkantrørene i markisene innimellom flyginga. De hadde også måttet drive med bergingsarbeide fra første stund av. Ivar og Ralf kom oppover på formiddagen, og da lå partyteltet midt ute på jordet! De hadde fått berget teltet og satt det opp igjen sånn noenlunde, men endel bøyde deler var det jo. Senere i helga ble alle barduner byttet ut med flaggliner pluss at alle plugger ble byttet ut med mere solide saker. Hullene i beina ble også boret opp og plugget. I tillegg ble veggene tatt vekk, og så får vi bare håpe at vinden ikke får tak i det igjen.
Selv ventet jeg ikke lenge med å rigge opp Extraen og hadde snart luft under vingene.Forholdene utover kvelden var kjempefine, men dessverre forløp ikke dagen helt uten dramatikk. Da jeg kom hadde Arvid allerede vært uheldig og fått slått av understellet på Sundowneren i en ellers pen landing. Det var nok ikke bygget for å vare alt for lenge. Understellet kom imidlertid på igjen senere i helga, så den kom i lufta igjen. Verre var det da hans velbrukte og velflygende TopFlite Cessna 182 bestemte seg for å vende tilbake til sitt utgangspunkt som byggesett, særdeles brått og helt uten vedlagt byggebeskrivelse! Kommer den noensinne i lufta igjen, så er det nok helst som røyk fra en skorstein er jeg redd. Trist, men det skulle ikke bli den siste heller.
Kvelden ble avsluttet med kaffekos i brakka helt til Ivar og Ralf følte de måtte komme seg bort på campingen. Arvid og jeg skulle overnatte i campingvogna mi på plassen, så vi unnte oss no’ godt til kaffen og trakk inn i vogna hvor Arvid fikk lære å spille backgammon. Han lærte altfor godt! Jeg tapte!
Lørdagen opprant med pent vær, og etterhvert begynte folk å innfinne seg utover dagen. Torbjørn og Petter kom med de nye utebordene våre, og de ble en umiddelbar suksess. Torbjørn hadde også et lyst øyeblikk da han foreslo å tjore markisene til benkene når de sto ute, noe som ble ordnet med en gang. Som Georg sa det: Står bordene på taket en dag, så vet vi at det har blåst hardt!
Folk var i godt humør og fikk flydd mye. Været var noe ustabilt, men det ble ikke de helt store regnbygene. Utover ettermiddaen begynte folk å reise hjem, og da kom det virkelig fine været! Vi som var igjen fløy det vi kunne i praktisk talt vindstille. Selv ble jeg så ivrig at jeg glemte å fylle tanken på Extraen og gikk tom rett etter take-off!! Dessverre forsvant den ut av syne for meg, så jeg fikk ikke tatt noen kontrollert nødlanding. Den var satt ut av spill for denne gang. Ivar var også uheldig og fikk skadet klubbflyet såpass at han måtte ta det med hjem for reparasjon.
Nå ble også Gladiatoren rigget opp og varmkjørt, og opp bar det! Ivar hadde utsatt hjemreisen helt til han fikk sett den i lufta, og jeg må innrømme at den er en smule spesiell. Etter en nydelig landing med fulle flaps innså jeg plutselig at jeg hadde ikke flydd den selv siden jeg krasjet den på Evjetreffet i 2007!
Det ble to turer til utover kvelden, men dessverre var jeg litt for brå i siste landinga. Gladiatoren slo rundt og knuste toppen av sideroret. Ingen katastrofe, men ergerlig allikevel. Senere oppdaget jeg noe mere skader, men allikevel ikke noe å grine for.
Søndagen startet med bra vær, men det skyet mere over etterhvert. Det så lenge ut til at det ville bli tynt med folk, men så begynte de å komme. Til slutt var det nokså oppfyllt med biler, og det så ut som alle hadde det trivelig. Denne dagen fikk også sin del av drama da Are krasjet med en liten elektro Focke Wulf, men han hadde med seg reservefly.
Utpå ettermiddagen kom også det verste regnværet i løpet av hele helga, og vi priste oss alle lykkelige for partyteltet som sto klar til å gi ly for en haug med fly mens flygerne satt tørt og varmt i brakka.
Alt i alt ble det ei trivelig helg på tross av ei litt lurvete værmelding. Vi som var der hadde det tydeligvis storartet. Det var ikke så mange som forventet, men slett ikke verst likevel. Takk til dere alle som gjorde dette til ei flott helg!
Hilsen Sverre