Jeg prøver igjen. I går hadde jeg skrevet en lang artikkel, men da jeg skulle lagre den forsvant den bare! Uansett så må noen ta på seg oppgaven med å motbevise at vår klubb bare driver med seilfly, slik enkelte faktisk tror! Vår utmerkede webmaster har stadig etterlyst stoff, men når ingen sender inn noe, så må han skrive selv. Hva er da mere naturlig enn å skrive om det som interesserer en? Fortsett med det, Jo! Til resten av dere: Skjerp dere! Så til krasj og kos:
For å gjøre en kort historie lang, så startet den endelige "pensjoneringen" av min gamle Extra i løpet av et koselig, men i år akk så lite besøkt, arrangement som kalles Evjetreffet. I iveren etter å fly tok jeg av med tom tank, og resultatet ble deretter. Nå har jeg aldri vært noen tilhenger av å kaste fly, så Extra’n ble reparert innimellom diverse skalastevner og terassesnekring for å bevare kosen i hjemmet også!
Lørdag 11. bar det opp til Evje igjen. Dagen var hovedsakelig satt av til dugnad, og mens Torbjørn, Arvid, Tom og Alf Rune drev på innendørs gikk Kenneth E., Daniel og undertegnede løs på vegetasjonen på stripa og i depotet innimellom regnbygene. Litt ble det også fløyet, dog ikke av undertegnede. Etter hvert var det bare Daniel, Kenneth E. og jeg igjen på plassen, og jeg fant ut at Extra’n måtte i lufta. Det hadde jo vært for galt å kjøre den lange veien uten å få flydd! Rigg opp og gjør tapre forsøk på å få motor’n til å gå. Den gikk ikke, men det gjorde etter hvert Daniel og Kenneth E., og da gikk motor’n………….opp til ca to meters høyde før jeg slo av understellet i en heller hard landing! Etter å ha forsøkt å tømme tanken fant jeg endelig forklaringa: Av en eller annen grunn hadde rørene i tanken begynt å løse seg opp, og messingbiter hadde tettet for klunken! Jeg har aldri sett dette før, men det er vel noe som vi må regne med etter hvert som disse ARFene blir billigere og billigere.
Sist torsdag var det tid for et nytt forsøk. Da jeg kom opp var allerede Jo, Alf Rune og Kenneth kommet, og Kenneth E. kom like etter. Forholdene var nydelige, og dysenåla ble pint inn for å gi Extra’n litt extra! Take-off, en sving, flyby, pådrag………og død motor igjen. Denne gangen hadde jeg nok skrudd nåla en tanke for langt inn. Frustrasjonen begynte så smått å bli merkbar, men etter en lang spasertur og retur med uskadd fly var det tid for et nytt forsøk. Etter å ha justert ut nåla bar det opp igjen. Sving, flyby, pen stallturn………..og AU!!….en hissig klegg mellom fingrene på høyrehanda. Distraksjonen var total, og det som fulgte kan best beskrives som "SMOKK!!". Extra’n sto plantet som en tulipan midt på jordet, men her skulle det ikke bli noen avleggere! Til mine venner må jeg bare få si unnskyld for mitt gretne humør, men det føltes virkelig forløsende å hoppe på vraket etterpå. Dagen var ødelagt, og jeg pakket i bilen og dro rett hjem for ikke å ødelegge for andre også.
Fredagen opprant med nydelig flyvær, nytt mot og Extra’n blott som en blekt minne……samt en haug med flis i søpla! Gode gamle Tiger Moth og Raptoren ble stablet i bilen og avgårde bar det. Ankomst Evje var samtidig med Kenneth E. og faren. Alf Rune var allerede i full gang med Turbulenten. Det var drømmeforhold, og Mothen ble raskt gjort klar……og nektet å starte! Heldigvis var det kun en dårlig plugg denne gangen, så den kom kjapt i lufta. Trivelig besøk fikk vi også av en dame med to barn og et par bikkjer. Velkommen tilbake!
Etter en kopp kaffe og litt småprat måtte omsider Raptoren i lufta. Litt lavfrekvent vibrasjon kunne tyde på skjev rotoraksel eller spindel, men det var ikke verre enn at det kunne flys med. Etter å ha hovret en liten stund fant jeg ut at tiden var inne for omsider å fly litt. Det gikk fint den ene veien helt til jeg skulle svinge. For langt vekk og mistet helt kontroll på hvilken vei denne dingsen lå i lufta. Etter sekunder hadde det forøvrig kun akademisk interesse uansett! Når Alf Rune og jeg nådde frem til vraket lå den på siden mens motoren fortsatt gikk på tomgang, men det var klart at den kom ikke i lufta mere denne dagen. Jaja, alt må prøves.
Resten av dagen ble tilbrakt med kaffe, grill og masse flyging med Tiger Mothen selv om vinden tok seg opp noe. Alt i alt en flott dag på tross av krasj. Koselig var det ihvertfall!