Sleping av seilfly er en artig og praktisk måte å få seilflyet opp i luften på. I denne artikkelen blir denne formen for flyging forklart på en enkel og grei måte, og de som var på års- og medlemsmøtet vil kjenne igjen mye av innholdet derfra. Det er pr. nå to operative slepefly i klubben, og ryktene forteller at det er flere på vei. Kos deg med denne lærerike artikkelen som forteller hvor lite som skal til før det gamle seilflyet som støver ned kan få et nytt liv i enden av lina.
Utover våren og sommeren er det planlagt stor aktivitet på slepefronten.
Medlemmer i klubben vil få mulighet til å teste sleping med Easyglider, så det er bare å glede seg til den flotte opplevelsen det er når man finner sin første boble…
Utstyr
Slepeflyet: hva som helst med et rimelig kraftoverskudd. Et slep skal foregå med "autoritet" og god hastighet. Dersom slepet begynner å ligne et "skalaslep" er man i trøbbel!!
En god tommelfingerregel er: antall hestekrefter x 5 = maks totalvekt (slepefly og seilfly)
Slepepilot: erfaren og sikker (ikke nødvendigvis avansert)
Seilflyet: hva som helst, men balanseror er å anbefale.
Seilflypilot: ikke nybegynner.
Slepeservo: minst en kraft tilsvarende 1,5 ganger seilflyets vekt.
Slepeline: 30-35m 3-6mm snor med en liten karabinkrok i seilflyenden. Snutter med 1,5-2mm snor i hver ende. Hovedlina merkes gjerne med vimpler/pølser med jevne mellomrom, i hvert fall en god markering ved karabinkroken.
Slepebryter på radio: du må ha en finger på den under avgang. Dersom nødvendig hold på bryteren i stedet for venstrestikka. Du får ikke tid til å lete etter bryteren dersom noe går galt i avgangsfasen.
Selve slepet
Avtal på forhånd hva man har tenkt. Oftest blir det to 180 svinger.
Seilflypilot er ansvarlig for å løse ut under avgang dersom det oppstår ustabilitet. Ikke bli med for å se hvordan det går. Det går som oftest dårlig og du blir; bokstavelig talt; dratt i filler i løpet av sekunder!
I denne fasen har slepepilot nok med eget fly og har liten eller ingen mulighet til å vurdere situasjonen for seilflyet.
Når man er vel i lufta og alt er stabilt, kaller slepepilot ut svingretning. Deretter krenges markert og sving utføres, rolig og bestemt. Når svingen avsluttes kaller slepepilot ut "fullført".
For å holde lina stram i en sving anbefales til å begynne med at seilflyet holder "wings level" vha balanseror og lar slepeflyet dra seilflyet gjennom svingen. Etter hvert som man får erfaring er det vanlig at seilflyet til en viss grad "krenger med" slepeflyet.
Når tilstrekkelig høyde er oppnådd kaller seilflypilot ut "løser ut", gjerne etterfulgt av "jeg er av". Dette skal bekreftes av slepepilot ved å se at avstand mellom seilfly og slepefly øker. Deretter dras gassen ned og nedstigning igangsettes
Etter at avgangsfasen er overstått er det begge piloters ansvar at slepet blir greit gjennomført. Dersom en eller begge mener at slepet bør avsluttes forsøker alltid seilflypilot å løse ut først. Slepeflyet vil normalt kun slippe slepet dersom han får problemer(f.eks motorkutt), eller at seilflyets utløser ikke virker.
For seilflyet er det normalt ikke noe stort problem å fly med slepelina hengende. Problemet oppstår når slepelina begynner å subbe i bakken under landingen.
Vanlige problemer
Ustabil avgang: kom deg av!!
Slepeflyet får motorkutt: kom deg av!!
Seilflyet steiler ut: slepeflyet flyr for sakte. Senk nesa på slepeflyet for å øke hastigheten. Dersom seilflyet steiler ut vil den dra nesa på slepeflyet opp og man risikerer at også slepefly steiler ut. Er seilflyet fullt utsteilet må det løses ut.
Slepekobling på seilflyet løser ikke ut: ingen umiddelbar krise. Stopp klatring og slep seilflyet til en posisjon hvor den ses godt. Slepeflyet løser så ut. Seilflygeren bruker tiden til å trimme på nytt og legger seg på en passe lang finale slik at man er innrettet mot stripa før lina begynner å subbe i bakken.
Seilfly ut av trim under slepet: medfører at du ligger veldig høyt/lavt eller at det blir "nøkking". Må vurderes underveis, men klarer man ikke å få kontroll på nøkking er det best å løse ut. Den beskjeden kommer oftest først fra slepepilot.
Slakk line: ofte vil slepepiloten be deg løse ut dersom han mener lina er blitt for slakk. Det er fare for at lina kan tre seg rundt vingen på seilflyet.
Sikkerhet
Slepepiloten bør ha en "co-pilot" stående ved siden av seg som observatør, og som under avgangen kan be slepepiloten løse ut dersom "ting begynner å gå galt bak deg" og seilflypiloten har "stivnet".
Står du i "slepekø" ved baneenden, ha alltid antenna inne inntil du er "koblet på " slepet.
Slepepilot og seilflygere må bli enige om entydig tegnbruk for slepestart.
Kall ut landing i god tid. Senest når du kommer på "downwind".
Ikke stress. Ta den tiden du trenger til oppgaven.
Dersom alt annet svikter: skrik ut!
Konklusjon
Til tross for alt som står over så er seilflysleping ikke vanskelig, men krever et visst samarbeid og koordinering mellom de involverte piloter, og dessuten at "utstyret" er i orden.
Og til slutt: det finnes kun en riktig måte å bruke motorfly på, nemlig til å slepe seilfly.