Lange høst- og vinterkvelder passer ypperlig sammen med oppstart av nytt byggeprosjekt. Valget falt på Ivan Pettigrew sin Twin Otter 600. Modellen selges ikke som byggesett så her måtte det handles balsa, lim og tegninger.
Etter å ha flyttet nordover i vårt langstrakte land ble jeg smertelig klar over at vinteren ville bli lengre enn det jeg er vant med. Jeg bestemte meg for å bygge en modell fra scratch. Jeg hadde lyst til å prøve noe nytt og siden jeg befinner meg i Twin Otter’ens ”hjemland” bestemte meg for å bygge 600 utgaven til Ivan Pettigrew. Pettigrew er kjent for å designe meget lette elektromodeller som visstnok skal fly veldig skalariktig. Jeg sendte en e-post til Mr. Pettigrew i Canada og etter 1 uke var tegningene i hus.
Kroppen bygges opp som en fagverkskonstruksjon i balsa firkantlister. Det hele er meget lett og spinkelt! Dette flyet er ikke konstruert for harde landinger nei! Kroppen har videre spant på over- og underside av fagverkskonstruksjonen som plankes med balsaflak.
Modellen har et vingespenn på 215 cm og skal veie 2,8 kg flyklar. Ivan Pettigrew, som kaller seg selv for ”Low tech Ivan” sverger til børstemotorer med gear og NiCad celler. Ivan forestlår totalt strømtrekk på 30A ved bruk av 8-10 NiCd celler. Dette tilsvarer ca 330W på 3S lipo. Dette er ikke mye effekt, men skal være nok samt at det gir et skalariktig flybilde. For min del synes jeg at dagens teknologi er mer tiltalende og valget falt på 2 stk børsteløse motoren. Disse skal kobles i parallell og drives av 1 stk 3S lipo på 3000mAh. Jeg tar sikte på å ta ut totalt 400W, men har riktignok mulighet til å ta ut 500W uten å stresse systemet.
Siden min modell skal ha børsteløse motorer og direkte drift måtte jeg gjøre noen små modifikasjoner i konstruksjonen av motorinnfestingen. For å unngå bruk av små propeller med høyt turtall, falt valget på outrunner med lav Kv verdi og bruk av relativt stor propell. Virkningsgraden blir nok ikke optimal, men jeg er villig til å ofre litt for å få en mer realistisk modell.
Vingen bygges i ett stykke. Vingebjelken består av 3 mm balsa og furulister i topp og bunn limt sammen til en I-bjelke. Spantene er todelt. Planking med 1,5 mm balsa på fremre 1/3 av vingen. Modellen har "slotted flaps" som medfører endel ekstraarbeid, men er utrolig stilig. Jeg monterer 4 servoer i vingen som kobles til en felles MPX kontakt for enkel tilkobling.
Modellen nærmer seg nå treferdig. Må bygge ferdig naceller og motorcowling. Deretter en hel del med sparkling og pussing før modellen trekkes med film. Håper å få den ferdig i begynnelsen av april. Til da regner jeg med at sola har begynt å varme og at utendørsflygingen i Mo i Rana kan starte. Flere bilder og forhåpentligvis en filmsnutt kommer etterhvert
Hilsen Pål