Ivar spurte om noen hadde lyst til å bli med til Fagernes Flyshow 2010. Siden jeg ikke har vært på dette flystevnet før, men har hørt så mye bra om det, så bestemte jeg meg for å gi det en sjangs.
Vi skulle kjøre oppover i en bil med kassehenger. ”Vi” er da Ralf med sønnen Andreas, Ivar og meg, Arnstein skulle vært med, men måtte ta et jobboppdrag.
Chevroleten til Ralf ble pakket på onsdag og fly og utstyr ble behørig sikret i tilhengeren. En amerikansk Van har ingen problemer med å trekke en kassehenger full av fly. Kjøreturen oppover tok 9 timer, da tok vi det med ro og la inn flere småpauser samt en lengre pause hos Norwegian Modellers.
Vi ankom Fagernes ca halv fem torsdag ettermiddag, styrtet ned på butikken og hamstret inn mat av ymse slag slik at vi skulle være selvforsynte noen dager. Middag ble det smått med da det viste seg at serveringen stengte kl 2100, redningen ble gatekjøkkenet og en hamburger med tilbehør.
Fredagen opprant med strålende vær og etter en solid frokost, jaget vi ut døra og inn i bilen og bort på stripa på isen. Vel ute på parkeringsplassen var det bare å konstatere at våren er i anmarsj, stedvis var det så mye vann på isen at støvler var riktig fottøy. Ute på stripa var det om mulig verre, flyene tok av og landet i vanndammer. Noen jetfly fikk motorkutt som følge av at de fikk vann inn i motorene ved take-off og dermed måtte det nødlandes på isen, noen elektrofly opplevde at regulatorene tok fyr.
Fredagen bød på spenning og dramatikk så det holdt, men tror ikke noen fly gikk i bakken tross forholdene ute på stripa. Det var spennende å se landingene, ikke alle klarte å styre utenom vannet og dermed ble modellen ofte skjult bak en vannsprut, flottører hadde vært korrekte sko for modellene denne dagen.
Lørdagen ble en opptur med tanke på stripa, arrangørene hadde lekt seg med jeepbrøytebilen og måkt vannet av stripa slik at forholdene skulle bli bedre på lørdag. Lørdagen opprant med en marmorplate til rullebane, sol og vindstille. Flykøen strakte seg langt inn i depotet, det ble satt en max flytid på 8 minutter pr flytur slik at alle skulle få slippe til.
Av oss som kom fra Agder Modellflyklubb, var det bare Ivar som våget seg utpå. Han fløy en tur med Zeroen på fredag og en tur med Aeroncaen på lørdag. Ralf og jeg var mer enn happy med å sitte og slappe av og se på. Ralf hadde forresten med seg den forstørrede utgaven av Magnatilla. Med tre meters vingespenn, hjemmelagde maskingevær og pilot var den et artig skue. Den kommer til å fly som en drøm.
Av andre ting som er verd å nevne er den store Fokker DrI som Per Nilsen flyr. Elektromotoren drar virkelig skinnet av pølsa, Ivar ble stående som nyfrelst. En ting er å høre om hvor bra elektro er i modellfly, en annen ting er å oppleve det selv. Tror Ivar fikk elektrosjokk, i hvertfall har han siden han så den Fokkeren gått rundt og mumlet noe om watt og elektro og av og til har han kommet med mer høylytte utrop som ”så du den triplaneren Are, det var jo helt rått”. Jeg har mistanke om at HobbyCity vil få noen bestillinger fra denne karen om ikke lenge.
Jeg takker for en flott helg, selv om turen var lang. Apropos lang tur, deltakerne fra Narvik og Lofoten hadde 170 mil hver vei, ca 19 timer med kjøring – det sier noe om interessen.
Are