Med forbehold om vær og denslags er det signalisert besøk fra Albatross denne helgen. Dette er en klubb som primært driver med seilfly og elektro, og for anledningen er det seilflyentusiastene som ønsker å beøske oss. Med på lasset er en rekke flotte flymaskiner: ASW 27 1:3 ASW 24 1:3 ASH 26 1:3,75 DG303 acro 1:3 Wilga 1:3 […]
Evje 23 .august 2008
Jeg fikk en mulighet til å stikke opp på stripa på Evje på lørdagen – og den ble kjapt benyttet.
X-camp på Evje 5. – 7. august 2008
I forbindelse med at det skulle arrangeres en X-Camp ble Agder Modellflyklubb spurt om vi kunne tenke oss å bidra med vår gren av luftsport. Og det er jo greit, sånt er vi med på.
Så her kommer et referat skrevet i beste dugnadsånd av Are og Sverre. For enkelhets skyld har derfor forfatterne også omtalt seg selv i tredje person.
Først opp på tirsdag var Ivar som hadde fly i lufta før klokka var elleve. Sverre og Arvid kom hakk i hæl, og senere på ettermiddagen dukket også Jonas Lillefjære fra NLF opp samt også Rune Nessen. Flere av våre egne medlemmer dukket også opp, bl.a Torbjørn, Alf Rune og Jo.
Ettermiddagen gikk med til rigging av nyinnkjøpt partytelt, flyging og andre forberedelser. Etter hvert begynte også ungdommene å dukke opp på plassen, og vi fikk så smått begynt med litt demo og instruksjon. Ole Jørgen dukket opp med mikrofly og vi ble raskt enige om at plassen vår var greiest å bruke som «terminal» når han skulle ta en og en med på tur. Simon Nielsen hadde hengt med opp fra Kjevik og tilbød seg å hjelpe til med instruksjon på Easy Glider i tillegg til at han hadde radiokontakt med mikroflyet. Opplegget fungerte knirkefritt, og Simon, Arvid, Jonas og Ivar fikk kjørt en del instruksjon etter hvert som det kom flere ungdommer.
Mer informasjon om X-camp på www.xcamp.no
Minimoa 1/3
Jeg har nylig vært i Sverige og hentet en Minimoa i skala 1/3. Denne modellen er produsert i kina, og har fått vekslende omtaler på nettet. Modellen min har aldri fløyet, og det gjenstår en del arbeid før den er flyklar. Tilstanden er relativt bra, men betrekning og hengsleløsninger er på den nedre delen av kvalitetskalaen; noe jeg også visste om før jeg kjøpte modellen. Planen videre er å gjøre den flyklar med originaloppsett for å teste hvordan det hele fungerer, så tar jeg vinteren til hjelp for å gi den ny betrekning, fikse opp diverse smårusk og hvis jeg får ånden over meg blir det vel en skaladetalj her og der også. Denne artikkelen blir etterhvert også en restaureringsartikkel.
Vitale Mål:
Skala 1/3
Vingespenn 5,66m
Lengde 2,28m
Vekt 12-13kg
Litt medlemsinfo
Dette er bare en kort info til alle medlemmer slik at alle vet hva som foregår.
Etter diverse e-poster og nøye vurdering av fordeler og ulemper har vi i styret besluttet at vi må få montert solcellepanel på Evje. Panel på 85W samt 20A regulator er bestilt i dag og kommer forhåpentligvis i løpet av et par dager. Vi satser på å få dette montert i løpet av neste uke da noen av oss kommer til å tilbringe noen dager der i forbindelse med x-camp. Det er allerede skaffet tilveie to brukte batterier på 225 Ah pr stykk.
Evje 23.07.2008
Jeg hadde en avtale med Evje modellflyplass og André B. denne dagen. André hadde nøkkel til bommen , noe jeg ikke hadde, så han reddet dagen. Vi var på plass ca halv ti og allerede da merket vi at dette ville bli en varm dag, så på med smøring, solbriller og caps. André hadde med seg en modell med pusher montert motoroppsett og den gamle/velbrukte Capen. Pushercaten var klar for jomfrutur. Sjøl hadde jeg med meg en egenkomponert P47 dogfighter (fritt etter tegning av Gus Morfis), den lille P51 Reno Raceren og FW 190. Jeg gledet meg til å ta jomfruturen på P47. Etter hvert skulle det vise seg at ikke alt gikk etter planen.
André var først ute med jomfrutur med ”pusheren”, en lang take-off og vips var den i lufta. Den virket litt haletung til tross for at tyngdepunktet var blitt korrigert etter tips fra andre piloter. Den virket også noe nervøs og vinglet litt, noen passeringer senere valgte André å lande modellen for å gjøre noen korrigeringer. Landingen ble litt utenfor stripa og det høye gresset bremset modellen brått og brutalt, så brutalt at styringen til nesehjulet brakk av. Med et nesehjul som svirret fritt rundt var det game over for denne gang.
Besøk på Tjessem hos AlbatrossRC
Undertegnede tok turen til Albatross RC Klubbs nye stripe på Tjessem ved Sandnes i Rogaland på søndag etter invitasjon fra kollega og "primus slepemotor" Remi Willassen.
Albatross RC er en klubb som primært driver med elektro og seil og har et aktivt slepemiljø med flere slepefly fra 100 ccm og opp. Så bilen ble pakket med Beistet ( Ventus 2cx) og Damen (Hall Cherokee) og kursen gikk vestover på lørdag kveld for overnatting hos Remi. Vi stillte klare til dyst på stripa kl 1130 på søndag i et fantastisk vakkert vær. Her skulle det nok bli termikk!!!
Se www.albatrossrc.com for å se hva de driver med der borte.
snart x-camp
De fleste har vel fått med seg at vi skal delta i et opplegg som kalles "X-camp" og som nå er nokså nært forestående. For de av dere som ikke er klar over hva dette går ut på, så er det en aktivitetsleir i regi av Aust-Agder Idrettskrets med samarbeidspartnere Otra IL, Vest-Agder Idrettskrets og NLF m.fl.
Lista 22.07.08 – NYDELIG
Vi har ikke akkurat vært bortskjemt med gode hangforhold denne sommeren, men denne dagen på Lista har tatt den verste brodden av abstinensene for en stakket stund. Når meldingene lovet 10-12 m/s inn på skrenten var vi ikke sene om å avtale tur. Etter en del forfall grunnet jobb og hyttetur talte vi fem ivrige sjeler på kanten; og for en dag vi fikk. I løpet av første timen blåste de få skyene som var bort, og resten av dagen lå vi badet i sol kun filtrert gjennom makrellskyer. Det var kun enkelte korte perioder der luftrommet var tomt, og Per Morten fløy så mye at han måtte ned i knestående til slutt. Kenneth, Richard, Torbjørn og Jo fikk også ristet av seg et sterkt behov bygget opp over tid.
Vinden var (som vanlig) litt skrå, og dermed går de vestlige leggene noe senere, men som videoen viser var det fart nok i massevis.
Evje 18/7 Jomfrutur på «Lillebeistet».
Slepekusk Per Morten og jeg var på plass klokken 1030 i lettskyet pent vær med en svak nordvestlig bris, perfekt vær for jomfrutur for "Lillebeistet". Det er en ASW-22BL i skala 1/5 med et vingespenn på 530 cm og en vekt på 4,6 kg. Den er egentlig ikke stor men har et stort vingespenn fordi fullsizen er på 26m mot normalt 15-18m for "normale" seilfly. Den ble hektet bak TUG’en og avgårde bar det. Brukte litt bane for å bli airborne, men ellers helt problemfritt. Opp til 300m og av slepet. Virket litt lett i nesa, litt lite retningsstabil, men ellers OK. Første landing gikk greit, litt mer bly i nesa og opp igjen, denne gangen til 400m. Nå var den bedre, mer retningsstabil. Sklei omkring uten å finne noe særlig løft og landet etter ca 5 min. Tok en matbit og så avgårde igjen. Opp til 400m og rett i bobla (litt flaks har man da!). Det bar opp til 1464m i kraftig termikk, perfekt!!! Ny pers også. Det var en fornøyd seilflyger som landet etter 29 minutter.
Jeg hadde også med "damen" (Hall Cherokee) og den fikk luftet seg bra den også. Nok en gang, rett i bobla og opp til 1476m, ny pers igjen.
En fin dag på stripa!!!