Ja så bar det østover igjen da, nok en gang til Kløfta og en mye omtalt garasje. Uten å gå i detalj om følelser, syn eller andre irrelevante paralleller av noe slag; så var målet for turen denne gang kun ett stort seilfly. Leiehenger fra Statoil Elvegaten ble hektet på bilen, og 35 mil ble unnagjort på idealtid. Forhistorien for denne turen er lang og detaljert – men kan oppsummeres på følgende vis; jeg vil ha stort seilfly. På Fyresdal nevnte Petter i en bisetning at kanskje han skulle selge sin Ask21, og da var det bare å slenge seg rundt – DG 600 til salgs. Neste dag var DG´n solgt og Ask21 kjøpt. At jeg i tillegg fikk jomfrutur på min 1:3 Asg29 den dagen gjorde dette til en heller innholdsrik dag.
Vel fremme i garasjen var det klart for inspeksjon av modellen, jeg hadde sett den før; men sannelig hadde den ikke vokst en hel del siden sist. Dette er et beist med 6,8 meter vingespenn, 1,2 meter spenn på stabben og kroppslenge på 3,45 meter. Vekten er mellom 25 og 30 kilo. Produsenten er Airworld.de og modellen er bygget av en kar i Tyskland. Et lite minus er at vingene er trekt med film, ikke glasset – men så er det gjort et utsøkt stykke arbeid og finishen er meget bra. Med smal stripe på Evje er dette en perfekt Grossegler for plassen; med sitt begrensede vingespenn og store kropp skal dette bli riktig bra. Modellen er en universalmaskin som sitt forbilde, egner seg til lett akro og termikk i skjønn forening…
Kjem attende med meir etter ho har hatt luft under vingane.
Jo