Jeg ble oppfordret til å lage en liten tråd på byggingen av denne Super Cuben fra Flair. Jeg har ikke gjort dette før, så det kan jo bli litt spennende.
Først litt om dette flyet. Det er en trainer fra Flair som er utformet som en Super Cub. Sånn sett har jeg passert trainerstadiet, men jeg tenkte denne kunne bli en fin søndagsmodell med avstressende flykarakteristikk. Og, siden Cessna Bird Dogen er historie så trengte jeg en arvtaker.
Ok, da begynner jeg på flyet. Delene er ikke merket, men de er heller ikke mange og de er lett kjennbare på tegningen, så det er ikke noe problem å finne de rette delene. Dette er ikke et laserskåret byggesett, delene er stanset ut av lett-ply og de er så godt stanset ut at de omtrent ramler ut av seg selv. Første steg er å lime sammen kroppssidene, sideflatene er delt omtrent på midten. Jeg har god tid og liker vanlig trelim bedre enn CA, så da limer jeg med det. Legger på trelimet og presser flatene sammen og legger i press. Så overlater jeg limet og flydelene til seg selv for å bli bedre kjent – så gjør jeg ikke mer den kvelden. Neste kveld limer jeg på plass de forsterkninger som skal på plass før kroppsspantene skal limes på plass. Igjen en jobb som kan gjøres på få minutter om du bruker CA. Aha, nå gjelder det å holde tunga i den rette munnen – her er det fort gjort å lage to høyre eller venstre flysider. Når alt er påført lim og satt på plass, tas en siste sjekk på om jeg har lagd en høyre og en venstre flyside. Alt ok så langt. Bildene viser kroppssidene ferdig limt og med div forsterkninger. Hvis en ser bort fra at jeg lar limte deler herde over natta osv, så er tidsbruken så langt ca 1 ½ time.
Nå begynner moroa, kroppssidene skal forenes vha kroppspantene. Ved å bruke rette støtter gikk dette som en lek det også. Kroppen ble rett og pen. Jeg sparklet og pusset der det var behov for det. Bjørkefiner ble lagt i vann og ”rullet rundt” nesa på flyet. Når den var tørr hadde den fått en fin fasong og ble limt på plass. Denne modellen skal elektrofiseres. Jeg lagde nytt motorfeste litt foran firewallen og monterte islagsmuttere.
Motoren ble montert slik som bildet viser – enkelt og greit. Så limte jeg høydestabben og sidestabben på plass. Understellet består av pianotråd som skal loddes sammen. Her var jeg ikke helt heldig med loddingen, det ser ikke helt pent ut – av en eller annen rar grunn så festet ikke sølvloddingen skikkelig, det virker imidlertid som om det er solid nok. Jeg tenker å lakke understellet, så det er ikke sikkert dette synes. I tillegg skal det settes på noe balsa på hjulleggene.
Når alt dette var gjort, var det tid for trekking av kroppen. Jeg har valgt antikk Solartex. Fargeskjema på modellen er ikke helt klart enda, men jeg har lyst til å lage en militær utgave sånn for gøy og for å skille den litt ut fra mengden av gule cuber.Arbeidet med vingene er minimalt, det hele begrenser seg til å samle sammen vingetuppdelene og lime de sammen. Deretter var det tid for å lime tuppene fast på vingene. Denne modellen har ikke delbar vinge. Det er sikkert mulig å lage et opplegg for det, men det orket ikke jeg, så derfor ble vingen limt sammen til ett stykke.
Så ble opplegget for balanseror montert. Jeg går for en balanserorsservo på denne modellen.
Vingeskjøten ble forsterket med det medfølgende epoxylimet og glassfiberduk. Deretter ble vingen sparklet og pusset.
Siden jeg skal trekke modellen med Solartex, så bruker jeg Balsalock/hvitlim (som tynnes i litt vann) som jeg smører der det er viktig at trekket sitter godt fast, f.eks vingetupper og andre typiske skjøtesteder.
Etter et par tre timers intenst arbeid er vingene ferdig trekt. Vingetuppene var jeg mest nervøs for, men de ble fine med unntak av en liten skrukk som skal få lov å være der for å minne meg på at jeg har gjort jobben sjøl.
Nå er altså hele modellen ferdig trekt, det gjenstår å lakke og montere understell, høyderor, sideror og balaseror. Så skal modellen males, jeg har anskaffet de fargene jeg skal ha. Siden modellen er utstyrt med elektromotor, trenger jeg ikke ta hensyn til om malingen tåler fuel eller ikke. Jeg har valgt å male med Humbrol farger som jeg har god erfaring med fra tidligere prosjekter.Understellet ble lakket, balsaen som skal sitte fast på understellet ble montert og trekt. Så monterte jeg balanseror, høyderor og sideror og sjekket at de sitter skikkelig fast. Nå står Super Cuben der på hjulene sine klar til å males.
Nå har det gått litt fremover med byggingen av cuben. Jeg mangler kun å få montert balanseror, vinduer og vingestag. Motor, regulator og servoer er montert. Dette er som sagt tidligere ikke et scalafly, men jeg synes det er litt moro likevel å gi den et scalautseende. Jeg har bestemt meg for å male den i grønt og med norske forsvarets merking. Det kan bli stilig og en ok avveksling fra alle de vanlige gule cubene.
Det går langsomt framover, hytteprosjekt har høyeste prioritet for tiden, men jeg klarer å snike inn noen timer i ny og ne. Cuben er ferdig malt og grønn med gule vingetipper og sideror. Vingestagene er ferdigmalt og ligger til tørk i hobbyrommet. Nå har jeg hentet inn modellen på kjøkkenbordet for å male kjennemerker på modellen. Jeg har hentet inspirasjon fra det norske forsvarets Piper Super Cub. På kjøkkenbordet kan det skimtes et ark med bilder av orginalen. Altså, helt scala blir det ikke, men Flair sin Super Cub er heller ingen scalamodell av en Super Cub. Dette er en trainer med en Super Cub som forbilde.
Første nyttårsdag 2009 sjekket jeg CG med batterier osv i modellen, slik jeg hadde plassert batteriet inn mot det nest fremste motorspantet, viste det seg at tyngdepunktet kom for langt bak. Ok, tilbake i tenkeboksen. Løsningen ble å flytte servoene helt frem slik de egentlig skulle stått i henhold til tegning og jeg lagde en luke under motorcowlingen. Luka festes med magneter kjøpt på Clas Olsson. Deretter fjernet jeg deler av det nest fremste motorspantet slik at batteriet kunne komme helt fram til motoren. På lørdagskvelden den 3.januar ble CG sjekket med batteri innmontert – suksess!
Litt tekniske data om modellen : motoren er en Hyperion Z 4020-12, propell er 14×7, batteri er Flightpower EVO 20 4S1P 4900 mAh eller FP EVOLite 4S1P 5350. Totalvekt (flyklart med EVOLite) er 2955 gram. Flyet har et vingespenn på 185 cm. Så dette var ikke galt. Målt med e-meter yter motoren 600W med EVOLitebatteriet og 700W med EVO 20 batteriet med den propellen i nesa. Som radiosystem har jeg valgt Spectrum DX7.
Dermed ble Super Cuben ferdig 3.januar 2009. Jomfruturen ble foretatt på isen på Grimevannet søndag 4.januar 2009. Etter alle kunstens regler ble CG dobbeltsjekket, alle rorbevegelser sjekket (orker ikke medlemskap i balanserorsklubben) og til sist foretok jeg avstandssjekk. Etter litt forsiktig taxing frem og tilbake for å sjekke at alt var som det skulle og for å få en føling med motorkraften var det ingen vei tilbake. Rolig gasspådrag og halen løftet seg elegant opp og etter kun få meter var flyet i lufta. Noen få klikk opp med høyderoret var alt som skulle til. Riktigno var det ikke helt vindstille denne dagen, så det er mulig jeg må foreta en litt bedre inntrimming av modellen senere. Radiosystemet fungerte utmerket, litt uvant med å holde radioen i hendene samtidig som stikkene skulle beveges, jeg kommer til å skaffe en slags senderpult slik at jeg slipper det for fremtiden.
Jomfruturen ble foretatt uten den helt store dramatikken og med det oppsettet som jeg har valgt ble flygingen utført med 1/3 gass utenom ved take-off. Nå gjenstår kun å sette på/male noen kjennemerker på flyet så er det 100% ferdig. Dette er egentlig en trainer, men for min del har jeg tenkt å bruke den som en søndagskosemodell på Evje.
Vi sees på Evje.
Mvh Are Vegusdal