Heisann, nytt år og nye muligheter til å bygge seg et nytt fly.
I fjor sommer, dvs. seinsommeren, kjøpte jeg en Thunder Tiger Cessna 177 Cardinal. Dette flyet gjør seg godt med tøfler, så derfor kjøpte jeg like godt de med det samme. Tanken var at dette flyet skulle få fast tilholdssted på hytta slik at jeg hadde noe å fly med når de vindstille sommerkveldene kommer.
Dette er det første plastikkflyet flyet jeg har bygd, og byggebeskrivelsen ble derfor studert litt ekstra nøye før jeg satte i gang. Jeg hadde lest på nettet at enkelte hadde opplevd at vingene foldet seg pent sammen i lufta – særlig under litt acroflyging og når flottører var montert. Løsningen var å lime et carbonrør inn i vingen. Hm, hvordan bore rett, jeg vurderte å holde vingehalvdelene med en hånd og bore med den andre, men slo det fra meg – for unøyaktig. Tur ned til Ivar sammen med carbonrør, to vingehalvdeler og to liter is.
Etter litt kaffe og is-spising fant vi løsningen, fornøyde mager er kreative og tenker best. Løsningen var enkel nok, man tar en drill, limer på noen klosser slik at den står rett når den settes på hodet, fester to styreskinner til en dertil egnet plankestubb. Vi merka med tape på vingen slik at vi kunne se når vi førte boret over vingen om vi traff der vi skulle. Så styrte en boret mens den andre holdt vingen i ro – enkelt og dønn nøyaktig.
Så var det bare å lime inn carbonstanga og lime sammen vingehalvdelene. Mens dette herdet så fortsatte vi med kaffe og is – en kan vel ikke ha det bedre enn det?
Ellers var byggingen en relativ grei og udramatisk affære, jeg fulgte bare byggebeskrivelsen. Dette flyet er i utgangspunktet beregnet på fuelmotor, vel de som kjenner meg skjønner nå at jeg tenker alternativ motorisering. Jeg kjøpte en OS 5020-490 motor, denne er beregnet på 5-6S LiPo og 14 – 16 propell. Jeg har beregnet at motoroppsett med 6S og 14×10 vil gi ca 1200 W på full guffe og det bør holde.
Jeg monterte en forsterkningsplate bak firewallen med islagsmuttere før jeg limte firewallen på pass, det er litt knotete å gjøre det etterpå. Avstandshylser til motoren lagde Ivar og Rolf på dreiebenken til Ivar av noen aluminiumsstenger for meg.
Deretter var det bare å montere servobrett med servoer, strekke pull-pull systemet og lage høyderorsoverføring.
Jeg var usikker på hvordan jeg skulle ordne batteriplasseringen, jeg valgte å lime borrelås i bunn av flyet mellom firewallen og servobrettet. I tillegg limte jeg inn sikringsborrelås og forsterket med epoxy glassfiberduk, jeg tror ikke batteriet flytter seg.
Montering av flottørene var også rein plankeskuring så lenge bruksanvisning blir fulgt. Jeg foretok en liten modifisering av festet til nesehjulet, i stedet for å bruke de treskruene som fulgte med, så boret jeg opp hullene slik at jeg kunne bruke 3mm umbrakoskruer og låsemutter på baksiden. Jeg følte at det ville gi en bedre innfesting av både nesehjul og fremre feste for flottørene.
Når flyet omsider var ferdig, så var turen kommet til dekoreringen . De eneste klistremerkene som skapte problemer og som ikke ble helt gode (mulig jeg har feil teknikk) var frontvindu og bakvindu, uansett hva jeg prøvde og gjorde, det ble ikke rynkefritt for å si det sånn.
Flyet balanserte perfekt på 76mm med et 6S 4900 Flight Power batteri i nesa. Den digitale bagasjevekta viste en flyklar vekt på rett over 4,4 kg, nå manglet regulator og mottaker, så det kommer i tillegg. Vingearealet oppgitt på esken er 44 dm2 slik at vingebelastningen blir rundt 100g/dm2. Det betyr at flyet må landes med litt hastighet, men jeg har valgt å bruke to servoer på balanserorene slik at om ønskelig , så kan jeg legge inn flaps under landing.
Legger også ved noen bilder av "balanseringsmaskinen" jeg lagde i full fart. Jeg tok to teltstenger i aluminium som jeg hadde liggende. kappet to like lengder og klemte de sammen i den ene enden. Tok deretter den ene krakken på hobbyrommet og borra to hull med en avstand mellom som passet til Cessnaen. Deretter limte jeg to furubiter på undersiden slik at hullene ble dekket. Så var det bare å trykke stengene ned i hvert sitt hull og plassere flyet oppå – enkelt og greit. Fordelen med å gjøre det sånn for min del er at jeg har svært begrenset takhøyde over byggebordene der jeg ellers kunne hatt en slik balanseringsinnretning og nå kan jeg bare sitte på gulvet og se hvor balanseringspunktet er.
Nå er det bare å vente på våren.
Kort oppdatering, jeg testet flyet på hytta og forsøkte å få det opp – uten hell, den forble en racerbåt. Vel hjemme lagde jeg noen avstandsklosser som jeg satte mellom understell og flottører slik at de skulle peke litt ned og skape litt løft når flyet suste bortetter vannet. jomfruturen ble gjennomført 10. aug 2012, høyderoret var stilt altfor lavt slik at med full opptrim på høyden var det fortsatt for lite. Utover at jeg måtte holde høyderor under hele flighten, så fløy den som på skinner. Landingen bla noe hard da jeg gikk tom for høyderor på slutten, og den fremre karbonstanga mellom flottørene løsnet i liminga. Jomfrutur nr to ble gjennomført 19. aug. – en vindstille morgen. Jeg taxet ut på, senket balanserorene som flaps og gav gass, trekvart gass og flyet løftet seg elegant opp av vannet. Fortsatt manglet litt høyderor – ca 8 klikk og det fløy level stødig og fint. Fløy 4 min. før jeg landet. La inn 1200 mAh på batteriet etter turen, med behersket gassbruk kan en fint fly 10 – 15 min på dette oppsettet tror jeg.
Happy landings
Are