For noen år siden (2003) kjøpte jeg en CMPro P 47 i 40 størrelse. Tanken var å sette inn en passelig 4-takter. Men så ville skjebnen at dette flyet skulle bli liggende urørt i esken fram til nå.
Her om dagen under en liten ryddekveld dukket det opp en passelig liten eske med et pent bilde av en Thunderbolt på lokket. Næmen, stakkar liten, er det her du har havna ? Ok, fram med esken, av med lokket, O julekveld og glede, en pen kropp og et par flotte vinger samt en haug med annet krimskrams åpenbarer seg. Jøss, denna hadde jeg nesten glemt gitt. Ok, nå har et nytt prosjekt dalt ned i skjulet og svak som jeg er for fristelser trenger jeg ikke å ledes, jeg klarer utmerket godt å gå sjøl!
Den første kvelden gikk med til å kose seg med å titte litt og beføle delene, lese manualen og søke litt på nettet om noen har klart å få luft under vingene på denne lille tassen. Hvis noen husker, så hadde Ivar Thorstensen en slik en i 120 størrelse, dessverre havarerte den på Fredsmyr, men den fløy nydelig. Jeg fant omsider fram til en link på nettet hvor denne modellen er omtalt – det var ikke oppmuntrende lesning akkurat. http://www.rcuniverse.com/forum/m_2666612/anchors_2666612/mpage_1/key_CMP/anchor/tm.htm#2666612 Vel, det ser ut til at manualen muligens ikke er helt til å stole på, men væpnet med denne informasjonen tror jeg det skal være mulig å få dette til.
Litt spesifikasjoner : Vingespenn 141 cm Lengde 1130 mm Vingeareal 32 dm Vingebelastning 78 – 80 g/dm2 Vekt 2500 – 2600 gram Motorisering 2takt 40 – 46 eller 4-takt 52 – 63
Den andre kvelden har passert og jeg har fått limt sammen vingehalvdelene og klargjort for balanserorsservo. Jeg har ikke laget/satt sammen fly med retract før, så dette kan bli litt spennende. Jeg har fundert litt på dette med balansering av modellen og motorisering. Jeg hadde liggende en OS 70 II 4-takt som jeg kunne ha brukt, men den har tatt bolig i en Fascination som jeg fikk av Kim Frode. Motorjaktsesongen har begynt (igjen).
Den tredje kvelden var jeg nede hos Ivar i hobbyrommet hans og her fikk jeg montert cowlingen og jeg hadde løst motoriseringsproblemet. Jeg hadde funnet ut at jeg ville konvertere denne til elektro da det etter ytterligere litt rydding i hobbyrommet dukket fram en Cyclone Power 55 – O salige fryd. Det er riktig så inspirerende med slike ryddedager, en finner mangt og meget i hobbyrommets kriker og kroker.
Cyclone Power motoren trives med 4s eller 5s lipo med 12 x 8 propell. Tester utført av en svensk modellflyger viser at man kan dra fra 1000 til 1600 W ut av denne motoren. Så det bør vel holde. Foreløpige tanke er at jeg monterer motoren og lager et hull i firewallen slik at jeg kan lage en batterikasse som gjør at jeg kan få batteriet under motoren og så langt fram som mulig. Forhåpentligvis får jeg riktig balanse uten bruk av unødig dødvekt (bly). Utfordringen blir å finne ut hvordan batteriskift skal foretas. Alternativt til LiPo er LiFe som kan stå permanent i flyet også under lading. Jeg må tenke litt på dette.
Den fjerde kvelden (på byggelokalet i går den 30.okt) fikk jeg kuttet ut til en batterikasse som skal stikke ut/inn i cowlingen slik at batteriet kommer lengst mulig fram for å hjelpe til med å oppnå korrekt CG. Jeg legger opp til å plassere CG på 76 mm. Etter at jeg ble alene i lokalet fikk jeg også boret opp festene til motoren i firewallen.
Her er åpningen kuttet ut. Nå gjenstår å lage en batterikasse som kan romme 4 og 5s LiPo. Jeg må tenke ut en løsning på hvordan batteriskift skal foretas.
Til nå har arbeidet vært nokså rett fram, enkelt og greit.
På tide med litt oppdatering av denne artikkelen også. Jeg har fått bekreftet fra folk som flyr denne modellen at tyngdepkt skal ligge 76mm. Så da er den klokket inn.
Hva er skjedd siden sist ? Jeg har limt inn batterikassa, den passer akkurat i åpningen som er skåret ut og har ca 2 cm klaring til cowlingen. Islagsmuttere er satt på plass, og jeg har vært nede hos Ivar og fått laget lange nok skruer som skal brukes til å feste motoren med.
Batteriskiftet på denne modellen skal skje fra cowlingsiden, for å slippe å ta av og på vingen og fordi batterikassa er montert så langt nede at det ikke ble noe greit å dytte batteriet inn fra innsiden av kroppen. Se bildet over, der ser dere batterikassa på innsiden av cowlingen. Problemet blir da å få komme til gjennom cowlingen. Hadde jeg tenkt litt på forhånd kunne jeg jo ha vinklet batterikassa slik at jeg kunne ha kommet til via åpningen i cowlingen, men det ville uansett blitt fryktelig trangt og plundrete.
Løsningen ble å feste cowlingen med magneter kjøpt på Clas Ohlson. Nå trenger jeg bare å ta av propellen og trekke av cowlingen for å komme til battterikassa. Jeg har testet hvor sterke magnetene er og jeg må faktisk bruke litt kraft for å trekke av cowlingen. Det eneste en skal være litt forsiktig med er hvor en tar tak i på cowlingen for å trekke den av så ikke den sprekker når man "rykker til".
Nå gjenstår det å kikke på vingen og se litt på innfesting av hjulunderstell og mekanikken der. Hmm, ukjent farvann for meg det der, men det går vel på et vis.
Ok, det går da framover om enn noe trått. Nå har jeg festa motoren, malt batterikassa og sjekket at det er nok klaring mellom propell og cowling. Det er en halv cm og det holder – tenker jeg.
Arbeidet skrider framover, langsom, uendelig langsomt, men sånn er det når en har mye rart med sukker på å fylle fritiden sin med. Jeg har fått gjort litt, bla har jeg brukt dremelen og frest opp lufteåpninger bak i kroppen for å bedre luftgjennomstrømningen.
Jeg har kledt hjulbrønnene med balsa og malt i stedet for å bruke de medfølgende plastikkhjulbrønnene siden de passet så dårlig.
Jeg har fått limt inn pinnen som sikrer vingen foran og boret opp og laget innfesting til vingen bak. Når det var gjort prøvemonterte jeg vingen for å sjekke og da oppdager jeg at vingeprofilen ikke stemmer helt med buen i kroppen, dermed er det en stor og fin glipe på nesten en halv cm hele veien mellom vingen og kroppen.
Når vingen var montert prøvefestet jeg underdelen av kroppen som skal limes til undersiden av vingen og overraskelse – den passet heller ikke. Den er noen mm for lang slik at den klemmer i åpningen og dermed ikke kommer langt nok ned mot vingen – glipe her også. Før jeg limer den fast til vingen må jeg ta noen runder med meg selv og se om det kan finnes en måte å løse problemet på. Det virker som om fabrikken har hatt en dårlig dag når de lagde dette flyet.
Nå testet jeg motoren med et 6s1p batteri, 11×7 propell. Statisk måleresultat viste 90 A med topp spenning, litt forsiktig kjøring og testing av rorutslag mm tok toppspenning ut av batteriet. Nå viste strømtrekket ca 80 A og hele 1710 W ! Ok, og dette i et fly som veier 3100g flyklart – sykt ille mye krefter. Nei, her må det bestilles inn noen 5s LiPo pakker fra Hobbycity, vil prøve å få klokket motoren inn på mellom 1000 og 1200W. For pen scalaflyging regnes vel ca 200w pr kg fly men jeg liker litt ekstra krefter i tilfelle så derfor sikter jeg meg inn på 300W og litt til. Vil helst bruke en 12 eller 13" propell for å få litt godt skyv.
Sånn, nå er flyet klart for jomfruturen. Jeg har siden sist moderert meg noe mtp batteri/motoroppsett. Nå kjører jeg 4s pakke og 14×7 eller 13×8 propell. Når jeg gikk fra 6s til 4s måtte jeg legge bly i fronten for å oppnå korrekt CG, men det viste seg at jeg tross alt sparte litt vekt, nå veier flyet 3031g flyklart. Ikke allverdens reduksjon, men litt her og litt der – alt hjelper. Med toppen av batterispenningen tatt ut, så yter motoren med 14×7 ca 960W og trekker ca 74A. Med 13×8 yter motoren ca 880W og drar ca 66A. Det bør holde
Så fort været tillater det skal flyet i lufta, så får vi se om det flyr eller om det viser seg være en kalkun.