Atter en gang viste Evje seg fra sin gode side, dersom man absolutt MÅ klage på noe så kunne vel vinden vært litt svakere og fra en litt bedre retning – men da har man virkelig lagt bredsida til.
Dagen forløp seg i store trekk slik som dager på Evje ofte gjør; man prater masse, flyr en hel del og så slenger man på en "kjeft kaffe", et par pølser på grillen og krydrer det hele med generell trivsel.
Men så var det dette med eksamensnerver da; for da jeg ankom var Kenneth og Robert Noddeland allerede dypt nede i papirbunka til førstnevnte – i en salig blanding av A-bevis og den pågående høringsrunden om regulering av modellflysporten var tema. Høringsrunden kommer vi garantert tilbake til senere, så jeg vil i denne sammenheng snakke om dagens aktiviteter som var sertifisering til A-bevis som modellflyger. I dag var det hele seks piloter som tok skrittet over i de faglærtes rekker, og kan nå fly modellfly helt på egenhånd. Torbjørn, Jo, Kenneth, Alf Rune og Sverre besto alle prøven. Nå skal jeg ikke ta motet fra alle som før eller siden må gjennom denne testen, for dette er en enkel prøve med basisøvelser i lufta og en teoretisk del som går på om du kjenner sikkerhetsreglementet som gjelder på plassen. Take off – to 90 graders svinger – en runde – liggende 8-tall, landingsinnlegg med avbrutt landing og til slutt landing. Med andre ord en overkommelig oppgave.
Utover dette lå Kenneth helt etter skjema med to passeringer av de 1000 meter. Selv var jeg svært fornøyd med å ha klokket 6 turer med min nye Asg29 til en total på 10 turer på nevnte maskin. Ellers var det et rikholding utvalg av modeller med elektro og forbrenningsmotorer som fikk luftet vettet denne dagen. André var litt uhelding i dag, da en 40-kjerre gikk i skogen med heller destruktivt uftall; han tok det hele med et smil det skal han ha.
Til alle som var med på å gjøre dette til en trivelig dag på Evje – takk skal dere ha.
Til dere ufaglærte; kom igjen og ta sertifikat – det er ikke noe å være redd for.
Jo