Lørdag 21. fortsatte noen av oss dugnadsarbeidet som ble påbegynt forrige helg. Undertegnede hadde drevet med litt detektivarbeide og litt improvisasjon for å skaffe deler til gressklipperen, og om det ikke var mulig å male ute, så var det fullt mulig å friske opp vegger og tak innendørs.
Det første som møtte meg når jeg kom opp var en lettere frustrert Andre som hadde låst seg ute av bilen sin rett ved bommen.Med riktig verktøy fikk han kjapt åpnet døra og vi kom oss innover. Teltet hadde dessverre bukket under for vinden, og denne gangen var det nok ingen redning. Så mange stenger var knekt og bøyd at reparasjon var ikke å tenke på. Vi fikk i fellesskap reist en liten rest såpass at det ble litt ly for å skru gressklipper.
Rolf og vårt ferskeste medlem Jacek Jakubowicz var allerede kommet. Jacek drev og rigget opp en semiskala Fournier motorglider med ca 5 meter vingespenn og 80cc motor. Flyet tok seg virkelig flott ut i lufta, men det var en dag med lite løft å oppdrive, så det ble igrunnen bare å fly på motor. En fornøyelse å se på var det uansett.
Etterhvert dukket også Jan, Arvid, Ida og Georg opp. Thomas dukket også opp, men måtte reise igjen med en gang da den hjemlige overkommandoen ringte. God telefondekning er ikke alltid en fordel.
Andre og Jacek gikk igang med rydding og maling i brakka, og ettervert overtok Ida. Både vegger og tak ble malt, og såvidt jeg vet gjenstår det bare et strøk pluss taket i oppholdsrommet.
Selv drev jeg på med å skru sammen gressklipperen med Rolf og Georg som konsulenter/ assistenter. Jeg hadde klart å skaffe/ improvisere alt nytt så nær som reimer. Forhandleren hvor vi haddde kjøpt klipperen var dessverre umulig å få tak i, men i ettertid har jeg funnet en forhandler i Rogaland hvor jeg muligens kan få tak i reimer. Klipperen ble ihvertfall denne gangen satt sammen med nye styrekuler, nytt drivkjede, ny løftewire og gamle reimer. Noe må vi jo ha gjort riktig siden den gikk mykere og med mindre skraping enn noensinne før! Det er lov å ha flaks!
Øyvind hadde også vært innom i løpet av uka og reparert den ødelagte hengsla på døra til containeren. Dessverre hadde det trekt så mye vann inn i døra at tetningslista og den nedre bjelken i døra var helt ødelagt og måtte fjernes, men nå kan ihvertfall døra åpnes og lukkes igjen uten risiko for å falle av.
Selvfølgelig ble det også flydd. I tillegg til Jaceks Fournier stilte Jan med fiks ferdig Phoenix Cap 232, og etter noe innkjøring og finjustering, så ble det jammen jomfrutur på den også. Uten den store cowlingen på kunne den virke litt baktung i første landinga, men etter å ha redusert rorutslagene litt og lagt på litt expo, så fløy den helt nydelig. Det ser ut som Jan har fått en virkelig fin modell der.
Ellers var det litt forskjellig isopor i lufta. Selv hadde jeg en liten testtur med mitt Funcopter etter å ha bygd om til reimdrift på halen istedenfor torque-tube. Den var litt vond å få trimmet inn, så jeg må nok forlenge pushroden til halen før ting stemmer helt igjen.
I sekstida avsluttet vi både dugnad og flyging da det begynte å bli altfor kaldt til å være trivelig lengre. Nå er ihvertfall mye gjort, og mye er på gang. Så krysser vi fingrene og håper på bedre og varmere vær utover våren og sommeren.