Litt gråvær hindrer ikke barske modellflybyggere i å gjennomføre dugnad på Evje. En innsatsvillig gjeng stilte opp med egen hammer og ”gå-på-vilje” tross dystre utsikter til en heller regntung helg i dugnadens tegn.
Tom Tversland hadde av styret i klubben fått i oppdrag å lede den glade amatørgjengen i prosjektet ”sett tak på bua”. Rolf Mikkelsen, Ivar Thorstensen, Tom Andresen, Kenneth Lunde, Robert Noddeland, Georg De Laval, Andre B. og Are Vegusdal stilte opp som håndtlangere.
Været gjorde at vi fikk en del pauser innimellom og det ble benyttet til litt løst prat om mer håndfaste ting. Sånn sett gjorde det ingenting at været var som det var denne helga, vi fikk det veldig sosialt og latteren satt løst i lokalet. Jeg var ikke tilstedet når dugnadslaget ”avduket” taket, men tok en titt på herligheten etterpå. Det var noe råte for å si det slik, særlig i det ene hjørnet, men med ordentlig tak på plass så bør det tørke opp slik at vi kan ha brakka i mange år til.
Dugnadslaget klarte i løpet av lørdagen å lage ferdig taket på hytta. På søndagen gjensto gesimskasser, vann- og vindskibord og nye hjørner. På søndagen var vi bare seks personer av de tidligere nevnte deltakerne, men det gikk greit siden vi hadde fått gjort så mye dagen før.
Det som gjenstår på bua nå er å få den beiset utvendig og malt innvendig. Det bør helst ikke gå for lang tid før bua blir beiset, men det er jo litt opp til været det da.
Nå er det slik at når man har snekret litt, så blir det noe materialer til overs samt en del kapp, plast osv. Alt dette er samlet sammen og lagt i en haug, jeg har sjekket med gjenvinningsstasjonen/avfallplassen på Syrtveit, den er ikke åpen på lørdager – vi fikk derfor ikke kjørt dette bort når vi var der. Styret oppfordrer de som har egen henger eller som kan låne en om å ta den med neste gang dere skal opp på dugnad eller for å fly og ta med dere noe av søpla hjem og lever det på gjenvinningstasjonen.
Mot slutten av dagen på søndag fikk Ivar, Tom og jeg luftet flyene våre litt. Ivar fikk luftet mest. Tom var uheldig og en motorstopp førte til et krasj ute i gresset. Selv forsøkte jeg å lufte en Fascination, Kenneth tok første turen med flyet da jeg slet litt med å få det i lufta, konklusjonen var at den fløy ok men var noe framtung. Så ble jeg vel litt overmodig og tenkte å prøve en tur selv også med det resultat at det umiddelbart etter take-off datt ned på jordet. Hmm, det er forskjell på piloter, det så så lekende lett ut når Kenneth kusket det opp. Men det er lett å reparere, størst skade på stoltheten. Jeg fikk en revansje når jeg tok opp P47 med 4-bladers Varioprop i nesa. Med 5s oppsett og den propellen, kunne jeg ikke ha mer enn 4 i pitch. Jeg var litt spent, og etter mye om og men (nesetryning under take-off) så fløy flyet. Konklusjonen er at det flyr, men det blir for lite speed, må nok redusere til 4s oppsett og vri på med mer pitch .
Styret takker alle som stilte velvillig opp med godt humør og egen hammer. Jeg tok noen bilder, kanskje det ble litt i overkant mange, men det får dere leve med.
Are