Tilbake i forrige årtusen, nærmere bestemt høsten 1981, kjøpte jeg et byggesett hos Hobbydisken i Elvegata i Kristiansand. Det var en ¼ skala Precedent Stampe SV4B. For de som ikke er kjent med typen er det enkelt forklart en belgisk Tiger Moth. Man skal nærmest være ekspert for å se forskjell på dem, den viktigste er at Stampen har runde tipper på vinger, finne og stab. Stampen fløy første gang i 1933 og er ennå i bruk i mange flyklubber. Den er nok sterkere bygget enn Tiger Mothen og er mest kjent fra Rothmans Flying Team som brukte den til luftakrobatikk.
Den gang, i forrige årtusen altså, var unge herr Lunde teknisk fenrik i Luftforsvaret og på plikttjeneste ved Bardufoss Flystasjon. Stampen ble påbegynt og i mars 1983 var den nesten treferdig. Plikttjenesten min var over og jeg skulle sørover igjen på ny utdannelse. Hva gjør jeg med Stampen? Uhamskelig var den å få med seg, så jeg solgte den til en kollega i Tromsø. Denne kollegaen dro også etter hvert på "dannelsesreise" og Stampen ble værende på hobbyrommet i Tromsø.
Etter hvert begynte jeg å angre på salget og de sporadiske gangene jeg var i kontakt med Nils, som han heter og endte etter hvert opp i Toulouse, var spørsmålet: Kan jeg få kjøpt Stampen tilbake? Han var lenge tilbakeholden, men til slutt, i 2004, etter 21 år var den min igjen. Flyreise til Tromsø ble ordnet og modellen hentet i barndomshjemmet til Nils. Godeste Nils hadde ikke rørt den! Til og med nålene jeg hadde satt i for å holde cowlingen på plass var der ennå. Så det var bare å fortsette der jeg slapp. På de gangne 21 år må jeg ha blitt en bedre modellbygger for jeg syntes nå det var en del dårlig arbeid fra unge herr Lunde. Kroppen var skjev og måtte rettes opp og ellers en generell forbedring og sikring av byggearbeidet.
Så nå er vi i mars 2011, snart 30 år etter innkjøp av settet, og målet er å bli ferdig til British Wings and Wheels på Skoger Aerodrome i Drammen i juni. I lufta etter nesten 30 år; norsk rekord i sendrektighet?
Som dere ser av bildene er modellen ferdig trukket med Solartex. Fargeskjemaet blir etter en engelsk prototyp, G-AYJB, oransje basisfarge med svart sunburst. Så fryktelig med skaladetaljer er det ikke på den, men den har nå fått ribstiching og ribtape som det mest fremtredende. Men som med mange skalamodeller kan man holde på i årevis etter jomfrutur med detaljering. Planen er ihvertfall å få en noenlunde grei cockpit innredning etter hvert i og med at det er to åpne cockpits. Det viktigste nå er å få den såpass ferdig at den kan flys. April må brukes til maling og mai til innflyging og fjerning av barnesykdommer. Så jeg lever i håpet.
Essensielle modelldata:
Vingespenn øvre ving: 200cm (nedre 195cm)
Kroppslengde: 175cm
Motor: Laser 180 i gummidempet DuBro motorbukk.
Antatt ferdig vekt: 6500g
Vingebelastning: 65 g pr kvdm
|
|