Så var tiden kommet for jomfrutur med Tango 40. Jeg tok flyet med opp på hytta i tilfelle det skulle by seg en sjans.
Joda, lørdag morgen bød seg fram med vindstille og pent vær – i hvertfall var det vindstille fra morraen av , det kom litt vind utover.
De som kjenner meg vet at jeg så godt som alltid kommer opp på Evje med knadd bil – dette bildet viser at jeg kan stille opp med normal oppakning også.
Alle ror gikk dit de skulle og tyngdepkt ble sjekket, var ikke helt fornøyd, manualen oppgir 4 til 5 tommer bak framkant av vingen, flyet lå helt i vater på 4 tommer. Etter obligatorisk preflight sjekk så var det ingen flere unnskyldninger igjen- ut på stripa.
Takeoff var som forventet, trakk litt mot venstre men det kom greit opp. Vel oppe så konstaterte jeg at mine bange anelser stemte – flyet var haletungt. Det hang med halen under hele flighten mens jeg forsøkte å justere inn sideror og balanseror for å få det til å fly rett.
Selv om det hang med halen foregikk turen helt uten dramatikk, for første gang testet jeg et fly med flaps – det eneste som skjedde når jeg senket flapsen – eller flaperon heter det vel, var at flyet fløy enda saktere – med lav hale.
Etter 5 minutter var jomfruturen over, jeg la det inn for landing og det kom inn med den obligatoriske lave halen. Det var bare å slakke av på speeden og så la det seg inn på en nær perfekt trepunktslanding. Jojo, det var da noe. Jeg flyr aldri mer enn 5 minutter på første tur med noe elektrofly, grunnen er at jeg vil se hvor mye strøm jeg må putte tilbake på batteriet etter endt tur. I dette tilfellet la jeg tilbake 1600 mAh og etter litt beregning skulle det tilsi ca 12 minutter med dette oppsettet og blanda kjøring og innenfor 80% av batterikapasitet. Det er ikke galt.
Det ble med den ene turen, det begynte å blåse og med et haletungt fly følte jeg det var å utfordre skjebnen.
Tango 40 er en hybrid ettellerannetslags 3D fly beregnet på både fuel og elektro, jeg valgte elektro fordi jeg hadde både motor, regulator og batteri liggende som kunne passe. Motoren, Cyclon Power 45, er 90 gram lettere enn E-flights 46 motor som passer rett inn. Jeg la inn et 4s1p FP EVO Lite 5350mAh batteri. Likevel måtte jeg legge inn 330 gram bly i nesa for å få det til å ligge i vater – noe stemmer ikke. Motoren som jeg brukte har mer enn nok power for dette flyet, det er over 800W når toppspenninga er tatt av batteriet. Batteripakka er større enn det som anbefales, så selv om motoren er 90 gram lettere enn anbefalt oppsett, så burde flyet vært mer framtungt.
For å få plass til alt blyet måtte jeg lage et lokk over motoren slik at jeg kunne feste bly under det, sideveggene er dekket med bly. Jeg vurderer nå et mindre kirurgisk inngrep, et plastisk et sådan, og forlenge nesa, i motsetning til hva folk pleier å gjøre med sine neser, slik at jeg kan feste motoren litt lengre fram. Det burde la seg gjøre på en enkel måte.
Jeg tror jeg skal lage en liten fortsettelse på denne og fortelle om prosjektet etter hvert.
I går tok jeg ut standardservoene i halen og erstattet de med to Hitech HS 81 bare for å se hva det gjorde med tyngdepunktet. Du verden, 60 gram bly måtte fjernes fra nesa og enda henger den litt med nebbet – slik den skal. Hmm, må få tak i noen sterke microservoer.
Nå har jeg erstattet alle std servoer med Hitec HS 81 og HS 82. Servoene i halen er flyttet framover og inn i kroppen med støtstenger til rorene. Disse enkle grepene gjorde at jeg kunne ta av ”panseret” jeg hadde montert med 195g bly inni. Jeg fløy flyet på søndag med kun 205g bly i nesa i tillegg til motoren. I forhold til anbefalt oppsett med E-flite 46 motor som veier 290g, i forhold til Cyclon Power 45 på 228g, så er modellen nå 143g tyngre enn anbefalt oppsett. Men, av andre som har dette flyet, har jeg fått vite at de har vekt i nesa (40g eller mer) selv med E-flite motoren, dermed er ikke forskjellen så stor.
Jeg har balansert modellen på fremre anbefalte CG merke – 4 tommer fra framkant av vingen. For mer heftig 3D flyging og øvede piloter så kan sikkert blyvekta framme med fordel reduseres slik at tyngdepkt kommer lenger bak. Men foreløpig vil jeg fly det slik det er nå til jeg blir mer komfortabel med modellen og evt får lyst til å eksprementere med tyngdepkt.
Ut på kvelden fant jeg ut at modellen er penere med ”panser” på og dermed tok jeg vekk alt bly som var festet oppunder "panseret" bortsett fra 60 gram som ligger helt framme. Dette gjorde at jeg kunne fjerne 80 gram bly som var festa direkte på firewallen. Dermed er totalvekta nede i 185 gram bly pluss motor.
Jeg veide modellen på digitalvekta til ho mor og flyklar vekt med batteri og alt sammen er på 2424gram, det er ikke gæli.
Alt i alt er dette en velflygende modell, den fløy fint med all vekta også, men lettere modeller har noen fordeler bla.a landingshastighet, hovring osv som er kjekt å ha.
Are