Dette er historien om byggingen av Fokker DVII i skala 1:5. En modell av et fly som på kort tid ble så fryktet at det til dags dato er det eneste fly som er blitt spesielt nevnt i en våpenhvileavtale. Min modell oppnår neppe berømmelse av samme dimensjoner som forbildet, men jeg skal ihvertfall gjøre et hederlig forsøk på å ikke skjemme den ut i det minste.
|
Gjennom dette forumet kom jeg i kontakt med en skotte, Donny Wilcox, som var et rent naturtalent til å finne gode og enkle løsninger på ting samtidig som han var utrolig dyktig til å konstruere og bygge fly fra epoken rundt første verdenskrig. Donny hadde konstruert en Fokker DVII og hadde tenkt å legge ut tegningene som gratis nedlasting hos RCScalebuilder. Han hadde bygget et eksemplar selv, men trengte en uhildet tilbakemelding på hvordan tegningene egnet seg og hvordan de var å bygge etter, og jeg lot meg overtale.
Imidlertid måtte jeg først gjøre ferdig en Gloster Gladiator før jeg kunne begynne på prosjektet, og da jeg endelig var klar oppdaget jeg at Donny hadde sendt meg feil tegninger til øvre vinge. Jeg tok kontakt med Donny, men grunnet private forhold i hans familie var ikke modellflyging høyest oppe på hans prioriteringsliste akkurat da, og jeg ville ikke presse på ham. Uansett så var interessen for Fokker DVII, eller «1.verdenskrigs Spitfire» som den også er blitt kalt, uhelbredelig blitt vekket, og jakten var igang for å finne tegninger i ønsket skala, dvs. 1/5. Tegningene dukket opp i en konstruksjonsartikkel i det engelske magasinet Flying Scale Models og var tilgjengelige i både skala 1:5 og 1:4. Tegningene var laget av australieren Gary Sunderland, som også hadde forfattet artikkelen. Tegninger ble bestilt fra England, og de svarte absolutt til forventningene. De ble nøye gjennomgått og en diger haug materialer ble bestilt inn fra Øgrey Hobby i Egersund. Det var blitt vår 2007, men jeg var endelig igang.
Jeg fikk bygget en del på kroppen, så langt som dere ser på bildet, før jeg krasjet den før omtalte Gladiatoren på Evjetreffet, og reparasjoner måtte prioriteres. Nå er ikke Gladiatoren ferdig reparert, men nå har jeg lyst til å bygge litt Fokker igjen, så da så. Jeg har nettopp fått bilder og treplanskisser fra Bob Banka i California, og nå er det innredningen av cockpiten som står for tur. Slike ting er ofte det som gjøres sist, men denne gangen gjør jeg det før jeg kler igjen alt sammen. Det er gjerne litt lettere å komme til da. Jeg skal prøve å holde dere oppdatert etter hvert som arbeidet går fremover. Nå får dere bare ha God Jul til vi ses igjen!
Sverre
Nå har det gått et lite stykke tid, og det er vel på tide med en liten oppdatering. Det står 8.mars på kalenderen og som dere ser, så er "Ernst" ankommet, fra England av alle steder! Man må jo anta at han har sittet i krigsfangenskap siden 1918, så vi får jo håpe at hans evner som pilot ikke har blitt for mye svekket på de siste 90 år. Undertegnede skal ihvertfall gjøre et hederlig forsøk på å assistere etter beskjeden evne når den tid kommer. Inntil da hadde det jo vært å foretrekke at han ikke stakk nesen sin for mye opp i arbeidet.
De gangene jeg har klart å jage "Ernst" ut av cockpiten har jeg kun fokusert på interiøret og forsøkt å finne ut hvordan alt skulle lages. Materiallisten har bestått av det meste som man finner i en moderne husholdning, såsom tannpirkere, messingstifter, flaskekork, gresstrimmertråd mm. Bare sånn for ordens skyld bør det vel også nevnes at siden dette er en krigsmaskin av tysk opprinnelse, så er det også brukt en tomhylse i kaliber 9mm Parabellum ( eller "Luger" som amerikanerne kaller den ) til en del av den avbildede bensinpumpen. Kort sagt: Kun småting som bør finnes i enhver velutstyrt husholdning.
Det siste bildet i denne omgang er av noen deler som er omtrent ferdige, men ennå ikke montert. Det er den før omtalte håndpumpen for bensin, en turteller og selve stikka. Alt er ikke hundre prosent skala, men godt nok til å se bra ut. Mitt mål har aldri vært og vil aldri bli å bygge museumskala. Jeg ønsker å få en modell jeg kan fly med og være litt stolt av å vise frem. Nå tror jeg imidlertid jeg blir nødt til å prioritere Gladiatoren igjen hvis jeg skal få den på vingene igjen før sommeren. "Ernst" protesterer vilt på at jeg skal "mekke" på "der Engländer" før hans Fokker er ferdig, men jeg får heller bare ta den krangelen. Det er tross alt jeg som har nøkkelen til våpenskapet! Vi ses. Sverre
Sverre |