Alle har vel sett bilder fra flystripa på Kjose i MI. Det har jo jeg også og tenkt at der vil jeg dra en gang. Så passet det slik i år at jeg ble med Sverre Moen og kona på Gregers Gram denne gang, som jo er et årlig scalastevne. Sverre hadde latt seg overtale til å være dommer i år også, så da ble jeg med i C5en.
Vi dro avsted på fredag etter jobb og var fremme sånn i åtte tida, fant en grei plass til vogna og gikk for å hilse på de som allerede var kommet. Og det var trivelige saker. Så trivelig at jeg ble sittende og kose meg med gamlegutta til klokka var nesten tre på natta. De har et klubbhus som må oppleves. Og det var en så koselig stemning at jeg vet jeg skal tilbake å kose meg mer om ikke så altfor lenge.
De har skjenkebevilgning, og egen tappekran som er laget av en sylinder fra en DC3, med kjøleribber og det hele, og over et av bordene hang det en nydelig Spitfire MK 1. Den var til stor inspirasjon for meg som har et liknende prosjekt liggende hjemme.
De hadde satt sammen hytta av 3 Moelvenbrakker og fått et fantastisk klubbhus ut av det, noe bildene bare kan gi et noenlunde inntrykk av. Man må være der, både for å se hvor koselig det er og for å oppleve miljøet. Jeg følte meg hjemme der etter fem minutter, du verden så bra, liksom. Det å sitte å høre på blandt annet Narve Jenssen , Einar Hagerup og de andre gamle modellgutta var en opplevelse i seg selv. Mange av de har jeg bare hørt navnene på, men å sitte der å koseprate til langt ut i de sene nattetimer var skrekkelig morro. Kjæmpe god stemning og godt humør gjennomsyret liksom miljøet på en måte som gjorde at man følte seg velkommen fra førte stund.
Og ikke å forglemme « flyfillene » da. Seks kvinns som vartet opp med både mat og kaker og var med og satte prikken over Ien.
Dagen etter var det jo litt tidlig å stå opp i halv ni tida, men det gikk på et vis. Bare man får i seg litt frokost, laget av hyggelige damer, så går alt så meget bedre. Dagen starta med nydelig vær og vindstille, og snart var det tid for statisk bedømming av modeller. Alt foregikk på en rolig og avslappet måte.
Det er fra i år opprettet en ny klasse, F4H,som krever bare et minimum av dokumentasjon og man kan godt stille med en ARF. Det er nok et forsøk på å lokke flere til å være med å konkurere, og det var en avslappet og fin stemning hele veien. Etter statisk var det flyvningen som skulle utføres og bedømmes, og det var blandet kvalitet på begge deler.
Utover dagen begynte det å blåse en del, og vinden kom helt på skrå , så det var nok en utfordring å lande. Men alle fløy, og det gikk bra for de fleste, selv om det røyk et understell på et av flyene. Men med litt epoxylim var det ikke lenge før ting var i orden igjen. Rask til å reparere den fyren.
Etterhvert ble det atter kveld, og atter en gang ble jeg sittende til langt på natt, man kan jo ikke sove bort sommernatta . En ting er helt sikkert, Kjose kan trygt anbefales, kanskje kan det bli noe liknende på Evje en dag?
Jeg fikk tatt mye bilder, men jeg må nok ha meg et bedre kamera med tiden. Det jeg har er best til å ta bilder på nært hold og helst når ting står stille. Men noen ble tålig bra, dere får bare nyte synet.
Takk for en fin tur Sverre, vi får ta en svipp igjen om ikke så lenge.