Et eller annet sted og en eller annen gang har jeg sagt og skrevet at jeg ikke skulle skaffe noe nytt før jeg ble ferdig med de prosjektene jeg holder på med. Det løftet klarte jeg å bryte nokså grundig i helga.
Jeg kom over denne Skybolten, bygget etter en tegning av Wendell Hostetler, vingespenn ca 195 cm på øvre vinge. Sluttvekt – tja si det. Modellen lå ute på rc-marked.no en liten stund og jeg kom i kontakt med eieren. Vi ble i all stillhet enige om å foreta en besiktigelse av modellen, men opptatt som jeg er var jeg litt usikker på hvordan jeg skulle få det til – eieren bodde et godt stykke unna. Løsningen ble Ivar (som vanlig) han hadde tenkt seg tur opp til Larvik og Gregers Gram. Jeg avtalte med eieren om at han kunne treffe Ivar på Gregers Gram og så ville Ivar avgjøre på mine vegne om flyet var verdt å samle på. Jeg har stor tiltro til Ivar og vurderingsevnene hans i slike saker. Jeg må innrømme at jeg var en smule nervøs der jeg gikk rundt på hytta og jobbet mens en modellflyskjebne ble avgjort flere mil unna. Så tikket en kort melding inn på mobilen – ”Gratulerer med nytt fly, vil du ikke ha det så har du allerede en kjøper til det”. Siden Ivar og jeg har nokså lik smak og dermed stort sett faller for de samme flyene, så lovet dette godt.
Men hjelpe – meg hva har jeg gjort, flyet tar jo halve gulvarealet jeg har til disposisjon i hobbyrommet mitt jo. Og, jeg går stikk motsatt vei av hele den samlede miljøbevegelsen i verden – kjøper bensin modell når det er politisk korrekt å gå for batteridrift.
Hvis jeg skal være pirkete, så er det noen små skjønnhetsfeil på modellen, men de er små og lett reparerbare.
Utfordringen nå, bortsett fra lagringsplassen, er å finne en egnet motor, det blir vel en 50 ccm bensinmotor tenker jeg med canisterpotte i kroppen osv.
Jaja, da er et nytt kapittel i ferd med å bli skrevet i min modellflykarriere – ”Are nå også bensinmotorflyger”, bare ikke LiPo batteripakkene mine eksploderer av sinne og sjalusi.
Det er tid for litt oppdatering av artikkelen siden jeg nå i romjula har fått tid til å jobbe litt med Skybolten.
Han som har bygd dette flyet har støpt en cowling, jeg var ikke helt fornøyd med utseende på den cowlingen – særlig ikke etter at jeg fikk se hvordan den egentlig skulle se ut. derfor bestilte jeg en ny cowling og hjulkåper til Skybolten. Nu ser alt så meget bedre ut.
Jeg har vært litt i tenkeboksen. I høst fikk jeg et godt tilbud på en Actro 60-200 elektromotor og tilfeldigvis hadde jeg en Jeti Spin 99 OPTO regulator liggende, så et forsøk på å elektrofisere Skybolten lå liksom litt i lufta. Motoren med 10S oppsett og 22×10 propell er vistnok klokken inn på 3500W.
Jeg lagde en motorboks med plass til 4 stk 5S LiPo pakker slik at jeg kunne lage et 10S2P oppsett. Jeg prøvemonterte motorboksen laget fester med islagsmuttere på baksiden av firewallen og monterte motoren og regulatoren. Deretter laget jeg hull i cowlingen til motoren/propellen.
Balansepunktet er ca 3-4 cm foran det bakre vingefestet som sees rett foran cocpit. Med motoren og regulator montert og ett stk 6S og ett stk 4S batteri (simulere 10S oppsett) så hang flyet godt ned med nesa. Nå er ikke servoer til høyde- og sideror montert i kroppen, heller ikke var vingene montert, men det ser ut som om modellen skal balansere nokså greit ut med bare 10S1P batteripakke.
Jeg veide kroppen, vingene, cowling og hjulkåper og vekta stanset på ca 6,5kg, så kommer vekt på 4 servoer, mottakerbatteri, motor og LiPo celler. Motoren veier 900g og hver batterpakke veier ca 700g. Slik at jeg regner med at flyet vil få en flyklar vekt på nærmere 10 kg. Og hvis motoreffekten stemmer så betyr det ca 350W pr kg fly – det bør holde.
Nå har jeg forsterket motorkassa, alle hjørner har fått en runde med epoxy og glassfiberduk. Deretter har jeg lakket kassa svart.
Motorkassa er festet til firewallen med 5 stk gjennomgående torxskruer og blindemuttere. Motor er festet med 3 stk skruer og blindemuttere til motorkassa og regulator er montert under motorboksen. Det ble en ren og pen motorinstallasjon dette ? Nå gjenstår lakking av cowling og montering av servoer i kroppen. Det går da framover selv om det går sent
Den 6.mars 2011 var det tid for prøvemontering av flyet. Det meste av utstyret er på plass, mangler spinner, noen linker osv, men servoene er montert. Puttet ett 6S og ett 4S LIPo inn i batterikassa for å se om CG var sånn omtrent der det skulle, batteriene veier 1212g og med den vekta hang flyet sånn ca vannrett, muligens litt haletungt. Men det er mye å gå på mtp valg av batterier sånn at å få korrekt CG på flyet ikke skal bli noe problem.
Så var det fram med badevekta, fikk buksert flyet med nesa ned – vekta stoppet på 9,6 kg, det er ikke galt. Nå mangler riktignok ett mottakerbatteri og litt lakk på covling og hjulkåper pluss noe småtterier, men det ser ut til at vekta vil havne på drøye 10 kg. Det er ikke galt det for en todekker med nesten 2m vingespenn.
Bildene over er tatt i stua med flyet oppå spisebordet, det er et romslig fly dette. I alle fall fikk jeg fruens velsignelse til å sette det der og når jeg var ferdig med fotograferingen av Skybolten, så hentet jeg inn den lille Kawasakien (se en annen byggetråd) og da kom det fra fruen – "den så stusselig ut, den andre var mye flottere, er det ikke mye morsommere å fly litt større fly?" Jojo, sa jeg selvfølgelig er det det – her åpner det seg muligheter gutter 🙂
Nå skal jeg bare få lakket cowling, hjulkåper og få skaffet batterier, så tenker jeg at jomfruturen skjer til våren 🙂 Nervøs – langt i fra, kjenner halsen strupe seg sammen og rykninger komme i bein og armer.
2.februar 2012 klarte jeg ikke å vente lenger. Jeg bare måtte prøve å se hvor mye oppsettet ga. Lada opp 2 stk 5000 mAh Turnigy Nano-Tech 5s pakker som ble koblet opp i et 10s oppsett. Skrudde på en Turnigy E type propell 22×12 og satte i gang. Joda, i følge e-flite måleren så dro det 65 A og ga 2400W, omregnet til Hk er det sånn røfflig 3,2 Hk. Jeg monterte ei digital bagasjevekt på flyet og på full speed trakk det så vidt litt over 8 kg. Mens balsastøv og hybelkaniner falt til ro, hentet jeg gulvteppet i andre enden av rommet og la det på plass, deretter fulgte en liten ryddeprosess med å finne alt som hadde hengt på veggen bak meg før dette testforsøket startet. Når alt var på plass og ting hadde sunket inn var det tid for litt refleksjon. Jeg ønsker meg ca 10 kg trekkraft og rundt 3000W, for å oppnå det må jeg enten øke propellen til 23×12 eller 24×12 alternativt er å kjøre et 12S oppsett på 22×12. En bestilling til hobbycity er på gang.
6. okt 2012 – en kort oppdatering – Skybolten fikk sin første flytur i dag på Evje. Kenneth tok det opp for meg. Noen få klikk på høyderor og litt på høyre balanseror og modellen fløy som på skinner. Litt lite krefter med 10S oppsett på den 22×12 Turnigy E type propellen. Skal prøve med 12S oppsett og en litt mindre propell som er mer elektromotorvennlig. Alternativt må jeg prøve en litt større men mer lettdrevet propell på 10S oppsettet.
Are