Som modellflyinteressert og med interesse for modellflybygging, har en jo en del prosjekter liggende. For mange prosjekter vil sikkert noen mene, men sånn er det, kommer jeg over et god kjøp/prosjekt så handles det inn og så får en se når en får tid til å begynne.
Webmaster: Stafettpinnen sendes videre, kom med prosjekter 🙂
Prosjekter 2008:
Akkurat nå har jeg liggende en delvis treferdig Svensson P 51 Mustang, scala 1:7 ca, jeg skal bare bygge ferdig den ene vingehalvdelen, sparkle og trekke og vips så er den ferdig. Modellen er fraktet ned i byggelokalet og planen er å fullføre den i løpet av vinteren.
Hjemme i hobbyrommet holder jeg på å sluttføre arbeidene med Super Cuben fra Flair. Kroppen og vingene er ferdige og malt, det mangler kun å sette inn vinduene og montere /lage ferdig vingestagene så er den helt ferdig. Planen er å gi den et fargeskjema som de norske militære Super Cubene hadde. Den får en Hyperion Z4020-12 motor i nesa og så må jeg bare finne en grei batteri/propell kombinasjon.
Av Sverre Moen fikk jeg en Marutaka Corsair i scala 1:12. Denne er så og si ferdig, mangler litt balsa og sparkelarbeid så er den klar til trekking. Her velges vel et klassisk fargeskjema med mørk blå overside og lys buk regner jeg med. Motorisering er ikke bestemt, men regner med å sette inn noe børsteløst noe.
Så har jeg en Ki 61 Kawasaki dogfighter fra Arild Kjæraas liggende. Tekniske data om modellen er 1m vingespenn, ca 800g. Kroppen er ferdig klar til trekking, vingene skal bygges nå i vinter (det er planen). Fargeskjema er ikke helt bestemt men skal nok finne på noe. Motorisering er valgt, det sitter en kjekk Graupner 345Z børsteløs i nesa.
I disse dager sluttføres også arbeidet med en slags Mustang. Dens liv startet som en dogfighter-tegning funnet på nettet i scala 1:12. Men Allkopi blåste opp tegningen, så nå er vingespennet på ca cm. Tanken var at dette skulle bli en B 51 Mustang – altså den varianten med razorback. Vel, det var tanken, nå ser den mer ut som en krysning mellom en 30-talls maskin og mustang. Jojo, det er gøy å bygge selv.
Tro nå ikke at jeg kun konstruerer fly fra balsaflak, jeg har liggende en P 47 40 size fra Flair/Cmpro med et vingespenn på ca 140 cm. Selve flyet er jo ferdig, jeg mangler kun å sette inn retract og montere motoren. Motoriseringen er ikke helt avgjort ennå, jeg hadde tenkt å sette inn en OS 70 4-takt, men den ble for en uke siden montert i nesa på en Fascination som jeg kjøpte av Kim Frode. Så dermed vurderer jeg å konvertere denne over til en børsteløs Cyclone Power 55 som jeg "tilfeldigvis" har liggende.
Dette er de prosjektene jeg har liggende og som er påbegynt og som jeg har planer om å fullføre i løpet av vinteren. Jeg har beordret meg selv til ikke å starte opp noe nytt byggeprosjekt før disse som er påbegynt er avsluttet, så får vi se hvor lydig jeg er.
Under byggebord i hobbyrommet står det stablet flere modeller av typen ARF og byggesett/balsaflis enn jeg tør tenke på. Som voksen (?) gutt burde en jo vite når en har fått nok, men modellfly er ingen vanlig "lidelse", det er en "sykdom" som bare blir "verre" med årene og for min del er den snart "kronisk".
Jaja, noen laster skal en jo ha, og sånn sett er jo dette en relativt uskyldig last. Det verste man kan risikere er å bli kjent med andre som lider av det samme og på den måten etablere kameratskap som kan pleies over flere liter med is og kaffe- eller hva Ivar ?
Tja, litt oppdatering av artikkelen, Miss Stang er nå ferdig og tesfløyet på Evje. Se artikkel fra Evje 26.april. Legger inn et lite bilde av flyet her også. Den ble testfløyet uten spinner, jeg skal se å få på en spinner til neste gang.
Mvh Are