Denne artikkelen er skrevet som en liten advarsel til alle mot å stole blindt på at mottakerbatteriet er oppladet selv om man akkurat har koblet fra lader. Bird Dogen min fikk sin siste tur på Evjetreffet 2007 på den måten.
Jeg hadde som vanlig ladet mottakerbatteriet over natta før treffet og tenkte ikke mer over det. Kobler opp og fyrer opp motoren. Flyet flyr flott noen runder før det plutselig vipper over og smekker i bakken.
Vel hjemme tar jeg et overblikk over skadene og mottaker batteriet blir sjekket. Jeg setter batteriet til lading, etter en stund piper laderen og indikerer full ladet. Så setter jeg laderen på utlading. Få minutter etterpå er det tomt. Det viser seg at jeg kun får inn/ut 100 mAh. Ei eller flere av cellene er antakelig døde.
Moralen i historien blir vel å skaffe seg voltspy eller i det minste å se hva laderen sier om hvor mye som er puttet inn batteripakka før en bare røsker ut ladeledninger og stapper ting inn i bil og suser til stripa.
Og Bird Dogen er avskrevet: Store skader i nesa og nærmere inspeksjoner avslørte brist i kroppen mot halen. Et fly med turbulent fortid har bitt i gresset for siste gang.