Sopwith Baby
Ja, den heter faktisk Baby, en videreutvikling av Sopwith Schneider. De spesielt interesserte kan jo google!
Historikk
Marinens flyvåpen kjøpte i 1917 ti stykker fra England. Siste ble levert våren 1918. De var i operativ bruk til ca 1932 da de siste ble faset ut. I løpet av denne perioden gikk flere tapt pga uhell og havarier, men erstatningsfly ble bygget ved Marinens Flyvebåtfabrikk ved marinens hovedverft i Horten slik at det stort sett var ti stykker i bruk. Tre stykker var stasjonert ved marinens flystasjon i Kristiansand. Den lå visst på Tangen ved utløpet av Otra.
Modellen
Det var i oktober 1993 utgaven av Radio Control Scale Aircraft at det fulgte med en tegning til Baby?en i skala 1/8 konstruert av David Boddington. Jeg ble forelsket med en gang. Men jeg saler ikke og rir på samme dag, så det var først i 2008 jeg begynte på den. Den ble da grovbygget og så lå den stille igjen til i vinter da jeg grep fatt i den. Fordelen med at ting tar tid er at den nå har elektro i stedet for forbrenning som var tanken.
Jeg lar stort sett bildene tale for seg. Det som kan sies er at den er bygget i «ett stykke». Vinger er permanent fastlimte. Flottørene er spantbygget med kledning av et balsa/finerlaminat. Tilgang til radioen er gjennom en luke på undersiden som også holder understellet på plass. Cowlingen er laget av glassfiber over en skumplugg og festes med to umbrakoskruer, slik at hele stasen tas av for batteribytte, som tar ca 1 min. Modellen er trukket med naturell Solartex og kostemalt med Italieri matt acryl modellmaling. Flottørene er beiset med mahognybeis og lakkert tre strøk med halvblank golvlakk.
Flyging
Det var egentlig greit at det kom «litt» nysnø den 15.mars. Da fikk jeg prøvde den på myk snø i stedet for vann. Man bader den ikke i hvert fall da. Jomfruturen var den 24.mars, og den oppførte seg helt greit. Etter å ha fått ut litt bly og fått riktigere rorutslag flyr den «bloody perfect», og har fått ca 40 turer, alle på snø. Nå gleder jeg meg til å fly den fra vann, det var derfor den ble bygget. Jeg bor slik til at jeg ser rett ned på Flaksvann; «åh, nå er det stille, ned og fly».
Modelldata
Vingespenn: 97cm. Flyvekt: 1710gr. Vingebelastning: ca 50gr/dm. Motor: OS 3820/1200. Batt: 3 celle Lipo. Max strømtrekk: 31Ah. Prop: 9×6 APC
Kenneth Lunde