REGLER FOR BRUK AV EVJE MODELLFLYPLASS
- §1 Medlemskap og gjesteflyging
• Modellflyplassen er åpen for gyldige medlemmer i Agder Modellflyklubb (AMFK).
• Andre NLF-medlemmer kan gjestefly med et AMFK-medlem inntil 3 ganger.
Gjesteflyging koster kr 100 pr dagsbesøk. - Deltakere på stevner/treff fritas fra denne avgiften. Fritaket gjelder kun for mandag til torsdag den uka stevnet /treffet skal være.
VIPPS nr: 11 27 69.
§2 Ankomst og avreise
• Ved innkjøring skal bommen alltid legges ned, men trenger ikke å låses.
• Parker iht. til områdekartets anvisninger.
• Før avreise: husk å låse kjøkken, batteribua, konteiner og toalett, og heng nøkkelknippet i
hangeren som låses med kodelås. Rydd opp, og ta søppel med hjem.
• Ved utkjøring skal siste modellflyger som forlater plassen alltid låse bommen, selv om det er mikrofly- og/eller landbruksaktivitet på området.
§3 Helse, miljø, sikkerhet
• Tilskuere skal oppholde seg i sosialt område.
• Hunder skal være i bånd.
• Det er forbudt å ferdes på åkeren. Ved utelanding/havari, se under §6.4.
• Førstehjelpsutstyr finnes i kjøkkenbua, og brannslokkingsutstyr finnes i hangar.
• Hvis alene; ha mobilen på deg i tilfelle personskade og du trenger medisinsk hjelp.
• Modellflyhåndboken (MFH) finner du på NLF/Modellflyseksjonens hjemmeside.
Papirkopi finner du på kjøkkenet.
§4 Støy
• Det er foreløpig ingen formelle støyregler på Evje. Det forventes at den enkelte pilot gjør
sitt ytterste for å redusere støypåvirkningen på miljøet. Det bør vises særskilt hensyn på
søndager og helligdager pga. helligdagsfreden.
• Totaktsmotorer over ca. 30cc, og turbinjetmotorer, er oftest de som trenger særskilte støydempende tiltak.
• Enkle støydempende tiltak kan være: canisterpotte i stedet for ”pitts-potte”;
silikonslangestuss på utblåsingen; propell med høyere stigning (pitch); og karbonpropell i stedet for trepropell. Ikke bruk mer motorkraft enn nødvendig og overhold flyområdets geografiske begrensninger.
• Dersom flykolleger kritiserer støynivået på modellen din, så er det en velment henstilling.
Vær konstruktiv.
§5 Mikroflyging
• Mikroflyaktivitet har prioritet over modellflyaktivitet. Ved indikasjon på avgang/landing med mikrofly (oppstart ved mikrohangar, eller mikrofly i nærheten), skal
modellflyaktiviteten avsluttes så raskt som mulig, og det trekkes vekk fra stripeskulder.
Fjern også hindringer (solskjermer etc.) fra stripeskulder. Rekker du ikke å lande før mikrofly har takset ut på banen, eller er på innflyging; så hold modellen godt klar av stripa til situasjonen er avklart. Dersom nødvendig skal modellen landes på åkeren for å unngå konflikt/kollisjon med mikrofly under avgang/landing.
• Ved mikroflyaktivitet bør det utpekes en ”flygeleder” som har ansvar for å følge ekstra nøye med på aktiviteten ved mikrohangaren.
§6 Flyoperative regler
§6.1 Flytider
• Mandag til lørdag: 0800 -2200. Søndager og helligdager: 1200-2200.
• Disse tidsbegrensinger gjelder ikke seilfly og stillegående elektromodeller.
• Styret kan midlertidig endre flytidene ved treff og konkurranser.
§6.2 Før flyging
• Modellen skal tilfredsstille tekniske krav iht. MFH § 5
• Du skal ha gyldig kompetansebevis iht. MFH § 5.3
• ”Fail Safe” skal være programmert iht. MFH § 5.2.2
• Utfør en ”daglig teknisk inspeksjon” på modellen før første flytur.
• Turbinjetflyging er forbudt dersom det er meldt gult eller rødt skogbrannvarsel.
• Bruk ”gressbeskytterplate” ved turbinjetstart.
• Motorkjøring/testing over lengre tid skal foregå i ”rusegropa”.
• Ved start av forbrenningsmotor skal modellen sikres forsvarlig. Startboksene/bordene gir god sikring.
• En modell med motoren i gang, eller motorbatteriet innkoplet, skal ikke stå uten tilsyn/sikring.
• Avklar med andre flygende piloter om du eventuelt kan fly samtidig. Gjør dette før du starter forbrenningsmotor.
• Motormodeller kan takse ut fra depotet dersom det er fri bane ut til stripa; hvis ikke skal modellen sikres.
§6.3 Under flyging
• Flyområdet (se områdekart) skal overholdes av motormodeller.
• Stillegående elektrosjøfly er unntatt fra flyområdet og kan flys på/over elva.
• Seilfly er unntatt fra flyområdet og kan i tillegg krysse over depotet i stor høyde.
• Avganger og landinger skal foretas på stripa og annonseres.
• Håndkast skal foretas slik at modellen ikke kan havne i, eller over, depotet.
• Piloter skal stå i ”pilotboksen” under flyging. Informer hverandre om intensjoner.
• Unngå å fly med energi inn mot depotet.
• Helikopter/droner skal ikke hoveres ut av, eller inn i, depotet.
• Hovering med helikopter/droner på stripa skal avtales med berørte piloter på forhånd.
• Ved 3D-flyging/hovering skal det tas tilbørlig hensyn til andre som befinner seg på flyplassen, spesielt i sosialt område.
• Motormodeller har vikeplikt for seilfly.
§6.4 Etter flyging
• Motormodeller skal ikke takses inn i depotet. Motoren stanses på stripa før modellens nese vendes mot depotet, og deretter hentes modellen. Dette gjelder både forbrennings- og elektromotor.
• Ved henting av modell ved utelanding/havari skal man ta mest mulig hensyn til åkeren.
Ikke flere enn strengt nødvendig skal bevege seg i åkeren, og man skal fortrinnsvis gå langsmed såranda. Det er ”crashbag” i hangaren, dersom det trengs.
• Uhell skal rapporteres til NLF iht. MFH § 6.3. Dette kan enkelt gjøres via klubbens hjemmeside.
Flyområde.
Depokart.
Ved treff og konkurranser på området.
NLF sine retningslinjer for treff skal følges.
Det skal utnevnes stevneleder og sikkerhetssjef.
Det skal utstedes NOTAM for området
Det skal kommuniseres med grunneier og mikroflyklubb at det er treff/konkurranse.
Det skal være en operasjonell radio for å lytte/kommunisere med fullsize trafikk.
Det skal søkes styret og det skal leveres enkelt budsjett/regnskap.
Disse retningslinjene er ikke ment som hinder for utøvelse av en flott hobby, men er til for å sikre at alle som benytter plassen utøver hobbyen på en sikker, ansvarsbevisst og positiv måte.