Ikke før jeg hadde sagt ”ingen flere prosjekter på meg på en stund”, så dumpet et nytt et ned i fanget mitt.
Kim Frode var for en tid tilbake uheldig med en Waco (30 size, vingespenn 101 cm) og flyet hadde siden stått stille i en krok nede på byggelokalet vårt. Til slutt greide jeg ikke å dy meg og spurte om han hadde tenkt å gjøre noe med ”vraket”. Svaret var nei, men jeg kunne bare sette i gang hvis jeg ville ha det.
Så da var det jo greit, små og store deler ble samla sammen og tatt med hjem. Vel hjemme ble Wacoen eksaminert litt nærmere. Den ene vingen var temmelig løen og knekt på midten, på den andre vingen var vingestag most, i tillegg var kroppen hullete og den virket løs flere steder. Cowlingen var sprekt og hele halepartiet var løst. Jaja, det kunne vært verre. Jeg fant ut at det greieste ville være å ”strippe” hele modellen og siden trekke den om når alle brudd/brister var limt. De første timene gikk med til å dra av betrekning på kroppen og halerorsflater – utrolig som ARF betrekning sitter. Deretter limte jeg inn balsabiter i hullene og sparklet småsår her og der. Nå ville tilfeldigheten det at jeg hadde liggende en 25 Irvine motor, den samme motoren som Kim Frode hadde brukt.
Jeg hadde brukt denne motoren i en Focke Wolf 190 fra Balsacraft og der opplevde jeg at den bare stanset i lufta i tillegg til at den var vrien å starte. Dermed lagde jeg en innkjøringsbenk til motoren og stilte meg opp ute for å se om jeg kunne få liv i den og evt justere den litt. Men, etter å ha holdt på en ”halv” formiddag ga jeg opp og innkalte Ivar. Da heller ikke han var mer heldig enn meg, tok jeg motoren i potta og slapp den i søpla – ikke gidder jeg stå å fikle med vrange motorer.
Jo Erlend kom med et godt forslag til børsteløs outrunner, så da blir det det. I dag ble det ikke gjort mye, jeg la epoxy og duk på de stedene der cowlingen trengte forsterkning og jeg la duk over hullet etter potta. Så limte jeg sammen høyderorstabben og linket sammen høyderorene igjen – i stedet for å bruke en treforbindelse, bøyde jeg til en pianotråd. Skal forsøke å holde dere oppdatert etterhvert som prosjektet skrider fremover.
I dag fikk jeg en rask tur ut i "hulen". Jeg laget nye vingestag, la på mere glassfiber på den ødelagte cowlingen, limte sammen de to vingehalvdelene som var brekt løse og fikk reparert et hull i framkanten på den ene vingen.
Jeg har leita litt rundt på nettet etter info vedrørende konvertering av denne modellen til elektro. Disse linkene har jeg foreløpig funnet :
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=368005
Cowlingen er pusset og reparert med epoxy og glassfiberduk. Klar til lakking. Piloten ser en smule fornøyd ut der bak. Det kommer seg !
Her et bilde av det nye motorfestet og batteriholder. Motorfestet er laget som en kasse hvor motoren skal festes med kryssfeste til kassa. Batteriene får plass inne i kassa og holdes på plass med borrelås. Batteriskift foregår via en utsparing på undersiden av cowlingen.
Prøvemontering av nylakket cowling – som hånd i hanske Nå nærmer det seg, venter på motoren og batteriene.
Da var batteriene i hus og modellen er ferdig. Nå gjenstår bare "jomfruturen".
Det ble jo ikke så aller værst dette. Motoren passet meget bra inn og dummy motor gjør seg.
Batteriet stikkes inn fra undersiden av cowlingen og holdes på plass med borrelås.
"Jomfruturen" er gjennomført og modellen har med det valgte oppsettet krefter så det holder.
Hva slags motor og batterioppsett er valgt ? Jeg har en Cyclone PR 42 motor i nesa, propellen er en APC E 11×5,5, batteripakka er ei Hobbycity pakke 2200 mAh 4S1P.
Modellen balanserer helt perfekt med dette oppsettet og de billige Singaporbatteriene gir en flytid på ca 8 minutter på "blandet kjøring" . Nå er ikke dette en racing maskin slik at det meste av flygingen skjer med max halv gass.
Modellen er forbausende stabil i lufta til å være så liten, det hadde jeg ikke trodd, den drar kraftig til venstre ved take-off selv om jeg har lagt inn brukbart med høyretrekk på motoren. Det er mulig jeg skal prøve med litt jevnere gasspådrag og heller bruke litt mere stripe på take-off. Alternativt er å sette på litt mindre propell og se hvordan det går. Men slik den er satt opp nå, flyr den som på skinner. På landinger må den flys inn hele veien, det nytter ikke å kutte trottelen og seile den inn, jevn fart inn og la modellen synke så sitter landingen.
Konklusjon er at dette er en artig modell som står høyt oppe på min favorittflyliste.
Are