I forbindelse med at det skulle arrangeres en X-Camp ble Agder Modellflyklubb spurt om vi kunne tenke oss å bidra med vår gren av luftsport. Og det er jo greit, sånt er vi med på.
Så her kommer et referat skrevet i beste dugnadsånd av Are og Sverre. For enkelhets skyld har derfor forfatterne også omtalt seg selv i tredje person.
Først opp på tirsdag var Ivar som hadde fly i lufta før klokka var elleve. Sverre og Arvid kom hakk i hæl, og senere på ettermiddagen dukket også Jonas Lillefjære fra NLF opp samt også Rune Nessen. Flere av våre egne medlemmer dukket også opp, bl.a Torbjørn, Alf Rune og Jo.
Ettermiddagen gikk med til rigging av nyinnkjøpt partytelt, flyging og andre forberedelser. Etter hvert begynte også ungdommene å dukke opp på plassen, og vi fikk så smått begynt med litt demo og instruksjon. Ole Jørgen dukket opp med mikrofly og vi ble raskt enige om at plassen vår var greiest å bruke som «terminal» når han skulle ta en og en med på tur. Simon Nielsen hadde hengt med opp fra Kjevik og tilbød seg å hjelpe til med instruksjon på Easy Glider i tillegg til at han hadde radiokontakt med mikroflyet. Opplegget fungerte knirkefritt, og Simon, Arvid, Jonas og Ivar fikk kjørt en del instruksjon etter hvert som det kom flere ungdommer.
Mer informasjon om X-camp på www.xcamp.no
Værgudene var imidlertid ikke helt på vår side, og det var en del duskregn innimellom. Etter hvert ble partyteltet fylt opp med fly, instruktører og ungdommer. Flere valgte å søke ly i Torbjørns telt hvor det ble fyrt i ovnen, og det medførte selvsagt at flere likegodt sovnet. Panikken holdt på å ta oss når det plutselig kom rausende på med 30-40 ungdommer på en gang, men vi ble raskt beroliget da det viste seg at de kom kun fordi middagen var bestilt levert til vår plass. Rune holdt også en fin skalaoppvisning med sin TOW Cobra som dessert, og den var nesten grøssende realistisk.
Ole Jørgen fortsatte å fly turer med mikroflyet så lenge han turte, men været og lysforholdene ble til slutt så dårlige at han så seg tvunget til å returnere til Kjevik. Etter at han reiste løste det hele seg mer eller mindre opp, og sant å si så vi ikke mere til hele X-camp.
Forklaring? Vel, onsdag ettermiddag og kveld ble omtrent bare regn, og vi hadde ingen reserveløsning. Torsdag ettermiddag og kveld kom det fineste flyværet, helt nydelig faktisk, men etter å endelig ha fått sporet opp noen fra X-camp som kunne svare på noe fikk vi beskjed om at de kom ikke fordi de hadde reist på kiting i Søgne. Så slik ble det bare.
Are ankom scenen på onsdags morgen og det var aktivitet på plassen fra første stund. De som var der hadde startet med å rive kortveggen mot nord allerede på tirsdag- det var råte i bunnsvilla,og rammeverket, i praksis hang veggen sammen i isolasjonen og de innvendige platene – jaja en liten overdrivelse men ikke langt i fra sannheten.
Arvid jobbet jevnt og trutt med brakka innimellom flyslagene og regnbygene. Ting gikk fremover og når Ivar etter hvert heiv seg med fikk vi erstattet alt røtent materiale med frisk ved. Ny isolasjon ble lagt på plass og svartpapp hengt opp. Til sist kledde vi veggen med plast slik at det ikke kommer fuktighet til før vi får opp den nye kledningen.
Partyteltet viste seg å være en bra investering. Her søkte vi ly mellom regnbygene både med folk og modeller, og her sto modellene tørt og godt om natta. Veldig kjekt. Vi vurderte å la teltet bli stående når vi skulle reise, men pga litt spinkle plugger og barduner tok vi ikke sjansen. Ellers trakk vi inn i teltet til Torbjørn og nøt varmen fra ovnen, enkelte av oss sovnet.
Rune tok opp Sverres nyrestaurete Gladiator mellom to byger og ga den en grundig gjennomkjøring med både loop, roll, spin og hele pakka. Han hadde såvidt prøvd den en tur på tirsdagskvelden, men flylyset var litt dårlig da. Flyet var svært realistisk i lufta, og dommen var at den var simpelthen både snill og lettflydd uten noen stygge tendenser. Gjett om eieren var fornøyd!
Arvid tok noen turer sent på kvelden med Cessnaen med navigasjonslys. Utrolig stilig, mot den mørke bakgrunnen så vi nesten ikke flyet, kun lysene. Problemet var bare at når han skulle lande ble det vanskelig å bedømme avstanden til bakken pga det tiltagende mørket, men det gikk bra allikevel.
På torsdag fordrev vi tiden med flyging, restaurering av brakke, skoling av helikopterpiloter med Rune og grilling. Rune ga gode råd i forhold til oppsett av modeller og var aktivt med på å trimme inn og juster klubbmedlemmenes modeller slik at de fungerte optimalt. Kjempeservice som i allefall begge undertegnede hadde stor nytte av.
Per Morten dukket opp med sin elektro Katana som han fikk flydd ganske mye. Jonas viste seg å ha mye erfaring med den typen modeller og hadde mange gode tips å tilby Per Morten ang. trimming og oppsett av flyet. Et fabelaktig flott fly, men hvor er lyden??
Det ble god tid til masse prat omkring hobbyen vår og mange gode historier ble utvekslet både om det ene og det andre – ikke alt var modellflyrelatert.
Per Vassbotn kom over og hadde med et assortert utvalg combat linestyrte modeller. Hvordan de folka som driver med denne delen av hobbyen klarer å gå rett på linje etter noen runder med combatmodeller er en rein og skjær gåte. For de som søker adrenalinkick må dette være en enkel og grei måte. Rimelig utstyr og heftige modeller er vel stikkord.
Etter hvert ble det klart at ungdommen ikke kom over til oss denne dagen heller. Vi begynte å rigge oss ned. Så kom det finværet, det ble omtrent vindstille, skyene forsvant og gjengen heiv ut alt som kunne krype og fly for å riktig nyte de siste timene før vi skulle hjem.
Brakka tar form, det gjenstår noe arbeid med å skifte kledning samt litt generell oppussing innvendig. Men, det lar seg lett fikse i løpet av en liten dugnad i løpet av høsten.
X-camp ble ikke akkurat det vi hadde hverken forventet eller blitt forespeilet. Mye av grunnen til at det ble slik må nok legges på været, men der var også andre ting som vi ikke hadde kontroll på. Uansett så ble det tre produktive og trivelige dager for oss som var der, med både dugnad, grilling og flyging.
Vi må bare til slutt rette en stor takk til Kyosho-butikken i Sørlandsparken som ga oss komplett skolefly spesielt med tanke på X-camp, og ikke minst til Elefun i Grimstad som sponset oss med fuel til dette opplegget. En stor takk til de to forretningene!
Are og Sverre